Obyvatel Londýna rychle přibývá, stejně jako lidí, kteří se každý den potřebují dostat z předměstí do centra města za prací.
To ve 2. polovině 19. století připomíná jednu obří dopravní zácpu kočárů, drožek a omnibusů, mezi nimiž se proplétají davy chodců. Situaci je třeba rázně řešit…
Velký den pro britskou metropoli přichází 10. ledna 1863. Tehdy se poprvé rozjede londýnská podzemní dráha. Spojuje významné body v srdci města, jako jsou nádraží King´s Cross a Paddington. Na sedmikilometrové trati se nachází celkem sedm stanic.
S jejich architekturou si ale stavitelé hlavu příliš nelámali. Na prostých halách se stěnami obloženými cihlami není nic, co by některý z 38 000 pasažérů, kteří se hned první den podzemní dráhou svezou, mohl zvláště obdivovat. Důležitější je funkčnost.
Londýnské podzemí totiž tehdy brázdí speciálně upravené parní lokomotivy, takže je nejpodstatnější všechny prostory metra dobře odvětrávat. Umění zasáhne stanice metra až později…
S prosklenou střechou
První kilometry londýnského metra se stavěly metodou, při níž byl do země vyhlouben výkop, který se následně zastřešil. To je dobře vidět na stanici Notting Hill Gate, jež si dodnes ponechala původní prosklenou střechu. Postavena byla v roce 1868, při prodloužení první linky.
Narůžovělá jeskyně
Přímo do skály zasadil švédský architekt Michael Granit (1930–2019) stockholmskou stanici metra Rådhuset. Otevřena byla v roce 1975 a její stěny zůstaly neopracovány. Cestující tak mají pocit, že místo do prostor metra vstupují spíše do jeskyně.
Symbol moci
Bohatství a moc sovětského režimu měla odrážet také podoba stanic moskevského metra. Dokladem toho je jedna z nejvytíženějších zastávek v metropoli – Komsomolskaja, dokončená roku 1952. Její klenbu podpírá 68 zdobených mramorových sloupů. Prostory osvětlují nákladné lustry.
Atrakce pro turisty
Nástupiště do zatáčky charakterizovalo newyorskou stanici City Hall, která bývala součástí první linky metra v americké metropoli. V provozu byla v letech 1904–1945. Pak již přestala dostačovat kapacitou. Dodnes je však oblíbenou turistickou atrakcí.
(Zdroj: HISTORY revue)