Znáte supermarket, kde okna jsou? Pokud ano, je to opravdu výjimka. Stavba v podobě uzavřené krabice je totiž jednou z nejzákladnějších obchodních strategií.
Podobně, jako třeba že základní potraviny najdeme až na konci, abychom museli projít všemi regály. Nebo že na zemi bývá dlažba, po které nákupní vozík drncá a dělá hluk.
Nutí nás to zpomalit a stihnout si tak lépe všechno prohlédnout. A co když je v obchodě naopak moc plno a zákazníci by mohli trochu zrychlit? Pak přijde na řadu svižná hudba, která podpoří jejich tempo…
Skla jsou na obtíž
Ještě v 70. a 80. letech minulého století mají supermarkety dlouhá okna, většinou podél stěny s kasami. Dnešní už jsou převážně bez oken a dokonale vás tak zavřou do svého vlastního světa.
Prostě nakupujete a nic jiného pro vás neexistuje! Nevnímáte, jestli je venku hezky, začalo pršet, nebo jsou tam hromy a blesky. Netušíte, jestli už se stmívá – zkrátka nevnímáte, že běží čas! O to jde obchodníkům především. Abyste zůstali uvnitř co nejdéle, a tedy utratili co nejvíc peněz.
Kromě toho má absence oken i jiné důvody. V první řadě by se od přímého slunce mohlo některé zboží zkazit. Nebo od něj vyblednou obaly, budou tak méně atraktivní a nikdo po nich nesáhne. Navíc také okna spotřebují plno prostoru.
Čím více oken, tím méně nám zbude zdí! A tím pádem méně místa na regály se zbožím či nejrůznější reklamy.
Vraťme slunce!
Kdoví, možná tato strategie jednou vyjde z módy. Už teď některé společnosti pochybují. Skutečně se lidé zavření před světem cítí příjemně a podporuje je to k nakupování? Otázka nedá spát provozovatelům německého řetěze Aldi a podniknou zajímavý experiment.
V roce 2016 otevírají ve městečku Schwetzingen poblíž Heidelbergu první pobočku v novém architektonickém stylu – s velkými dlouhými okny! Skla mají pro jistotu účinnou ochranou vrstvu proti UV záření, aby zboží ani zářivé obaly neutrpěly zkázu.
Brzy se přidávají i další obchody v jiných částech země. A jaký je efekt? Psychologické testy zatím jednoznačně ukazují, že zaměstnavatelé i zákazníci se cítí díky přirozenému světlu skvěle. Také prý snáze najdou věci, pro které přišli. A příjemným bonusem pro obchod je snížení nákladů na osvětlení až na třetinu!
Od kasin k nerozeznání?
Většina supermarketů je navržena na stejném principu jako kasina. V obchodě najdete třeba pečivo a mléko až na konci, v kasinu se v zadních částech ukrývají oblíbené hrací automaty. Než se k nim dostanete, narazíte na mnoho dalších lákadel.
V supermarketech na nás útočí barvy, zvuky a vůně, abychom měli lepší náladu a koupili si třeba i to, co vlastně nechceme. A v kasinech je to stejně – všechny efekty na nás působí tak, aby se nám nechtělo odejít!
Takřka v žádné herně či kasinu nenajdeme okna, ale stejně tak tu nikde nejsou ani hodiny. Čas běží stejně, ať jsou dvě odpoledne, nebo dvě v noci. Nic vám neříká, že je čas jít domů.
Některé kasina v Las Vegas prý dokonce přidávají do vzduchu čistý kyslík, aby se návštěvníci necítili unaveni. Zda dělají něco podobného i v supermarketech, známo není…