Brunelleschi se původně sice měl stát úředníkem, ale protože už od mládí velmi rád maluje, zapíše ho otec do cechu drobných umělců. A dobře udělá.
Jak se totiž ukáže, z mladého Filippa (1377–1446) se stane jeden z nejnadanějších florentských architektů. Svou prací doslova žije.
„Filippo dělal bez přestání nákresy sebemenších maličkostí a modely nejrůznějších zařízení ke zdění a zvedání břemen…, jeho kladky a protiváhy umožnily, aby jediný vůl utáhl tolik, co by jinak nedokázalo ani šest párů,“ zmiňuje se jeho životopisec Giorgio Vasari (1511–1574).
Kromě toho Brunelleschi sestrojí i speciální loď se zdvihacím zařízením, jež má usnadnit převoz těžkého nákladu po vodě. Právě na její stavbu získá vůbec první patent v historii!
Dobrák od kosti
Sláva mu přitom do hlavy nikdy nestoupne. Je dobrákem od kosti, a kdykoliv může, nabídne svým blízkým pomocnou rukuPodobně se Brunelleschi chová i k dělníkům, kteří se podílejí na realizaci jeho velkolepých projektů.
I jim se snaží práci všemožně usnadnit… Když si například uvědomí, že při budování jeho monumentální kupole na katedrále Santa Maria del Fiore musejí muži vyšlapat denně stovky schodů, rozhodne se jim přímo na staveništi zřídit soukromou jídelnu.
Renesanční muž vymyslí také nový druh skob a pantů nebo inovuje tehdejší lešení. V roce 1421 pak navrhne speciální říční plavidlo se zdvihacím zařízením, určené pro převoz nadměrného nákladu.
Náklad u dna
O sestrojení podobné lodi přemýšlí Brunelleschi pěkných pár let, svůj nápad však odmítne poskytnout florentské vládě, dokud mu nezaručí, že vynález bude výhradně jeho majetkem.
Na to mu nakonec město kývne, a architekt tak zřejmě získává vůbec první patent v historii. O svém vynálezu se sice zmíní velice vágně, jelikož ho popíše pouze jako „nějaký stroj nebo druh lodi“, nad tím však úředníci mávnou rukou.
Už roku 1428 tak Brunelleschiho loď nazvaná Monstrum vypluje z Pisy. Na palubě veze 50 tun mramoru, ale do cíle s cenným nákladem nikdy nedorazí – potopí se i s ním.