Podle nejnovějších čísel Policejního prezidia České republiky došlo v roce 2017 celkem k 124 nehodám právě z příčiny nesprávného uložení nákladu. Škody se vyšplhaly na částku 5 318 600,- Kč.
Špatně či nedostatečně jištěný náklad je velkým rizikem pro všechny účastníky silničního provozu. Nebezpečí se týká jak osobních tak nákladních vozů, které bourají nejčastěji právě kvůli špatně ukotvenému nákladu.
V zimě bychom si proto měli dát ještě větší pozor, protože vozovky mohou být zledovatělé, mokré a nebezpečí se tím samozřejmě zvyšuje.
„Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují samy o sobě podmínky řízení,“ upozorňuje Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia.
Pokud navíc převážíte náklad, nebo vezete plně naložený osobní vůz věcmi, které nemáte dostatečně zajištěné, riziko úrazu se ještě zvyšuje. Nehody vzniklé kvůli nedostatečně zajištěnému nákladu jsou bohužel na českých vozovkách velmi časté.
Při námraze je upevnění nákladu ještě o něco důležitější
„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla.
Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ upřesňuje Jozef Bocán. Běžný řidič jen těžko pozná špatně ukotvený náklad například na autě, které jede před ním.
O to je pak rizikovější každá nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění auta před námi. Náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat naše vozidlo.
Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklaďáky odhalit: „Pokud jsou přivazovací prostředky už na první pohled povolené, jde s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“
Obyčejné gumicuky rozhodně nestačí
Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné.
„Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl.
„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“