Také vás překvapuje, že to nebude Bugatti, Koenigsegg či McLaren? Ano, nejvýkonnějším autem světa se stane model Evija z malosériové britské automobilky Lotus.
S téměř 2000 koňmi pod kapotou to bude doslova stíhačka na kolech, a to ne jen tak pro každého, do výroby totiž půjde jen 130 unikátních elektrických hyperkousků a každý z nich bude mít cenovku 50 milionů korun.
Lotus už dopředu sliboval, že jeho nové auto bude něco extra.
Že po všech těch kompaktních sporťácích udělá neuvěřitelné auto s neuvěřitelnými parametry. Zrodila se předsériová Evija. První svého druhu.
Elektrický hypersport s výkonem 1471 kilowattů, tedy 1973 koňských sil, kdy každé kolo má svůj elektromotor, který dává 493 koní.
Napočítejte do devíti
Evija si odbyla premiéru v Londýně a zaujala stovky vážných zájemců.
Pokud se však chcete ocitnout na čekací listině, musíte složit depozit ve výši 7 milionů korun. To však není nic za automobil, který slibuje zrychlení z nuly na 100 pod tři sekundy, za další tři sekundy překoná 200 km/h a na 300 km/h se dostane do devíti sekund.
Výroba bude omezena na pouhých 130 kusů – z důvodu exkluzivity i jako odkaz na tajné označení projektu, kterému se interně říkalo Type 130. „Evija nám pomůže zase získat srdce fanoušků sportovních aut a upozornit na sebe na globální scéně.
Zároveň probourává cestu dalším vizionářským modelům,“ prohlásil šéf Lotusu Phil Popham při představení prvního elektrického supersportu značky.
Nový Lotus
Lotus koupil před dvěma lety čínský gigant Geely (vlastník Volva, Polestaru a řady dalších značek) a očekávalo se, že s neuvěřitelným kapitálem v zádech udělá z „angličáka“ prémiovku.
Ale že vznikne tak revoluční Evija, první elektromobil a nově vlajková loď značky z Hethelu, to nečekal asi nikdo. Zároveň nám tím naznačuje nejen design, ale také techniku budoucích Lotusů.
„Jakmile postavíme 130 kusů našeho hypersportu, zaměříme se na přepracování řady našich sportovních automobilů. Do konce příštího roku vám ukážeme sportovní vůz poháněný spalovacím motorem, který se krátce na to začne prodávat.
Po tomto autě bude každý Lotus, v každém segmentu, dostupný i v plně elektrické verzi,“ prozradil Phil Popham.
Chce to nabíječku
Až Evija půjde na začátku příštího roku v domácím závodě Lotusu v Hethelu na severu Anglie do výroby, bude se hrát o každé deko.
Vůz už teď váží pouhých 1680 kilogramů, což je úžasná hodnota, když se uváží, kolik z toho zaberou baterky, třebaže jde vcelku o skromný lithium-iontový akumulátor s kapacitou 70 kWh.
I tak by měl zaručit dojezd na jedno nabití až 400 km, a když dojde šťáva, díky nabíjení s výkonem až 800 kW se má dobít za pouhých 9 minut a postačit na dojezd 400 kilometrů.
Taková dobíjecí stanice však zatím neexistuje, nicméně s výkonem 350 kW to zvládne za 12 minut na 80 procent kapacity.
Lepší než Ferrari a Lambo?
Evija už takhle vypadá neuvěřitelně, navíc si exkluzivitu získává omezenou produkcí a z toho plynoucí cenovkou. Za 1,7 milionu liber plus poplatky a daně (přibližně asi 50 000 000 korun) není málo. Vůbec ne. Jenže lidi to za to dají.
Lotus do budoucna vůbec chce změnit strategii, avšak ne hlavní motto značky. „Požitek z jízdy“. „Náš plán nazývaný Vize 80 zahrnuje závazek být od prvního do posledního bodu a za každou cenu pro řidiče.
Modely Lotus budou vždy o jezdcích a jejich potěšení z jízdy,“ sliboval Popham. Plán Lotusu počítá vymanit značku z malosériovky na vyšší level.
Loni firma postavila 1 700 automobilů, i když domovská továrna v Hethelu je při práci na jednu směnu schopna vyrobit přes 5 000 aut ročně. Cílem je rozšíření produkce na dvousměnný provoz. To by znamenalo 10 000 aut, víc než Lamborghini nebo Ferrari. Povede se?