Věda

Budoucnost Hyundai: Kona, 45, vodík a investice za stovky miliard

Budoucnost Hyundai: Kona, 45, vodík a investice za stovky miliard

Hundai Kona byl vůbec první plně elektrický crossover na evropském trhu. Jiné podobné plně elektrické SUV jste svého času nesehnali. Pozici jedničky si drží stále, je to zpřítomnělá budoucnost a první elektromobil na českém trhu za milion s dojezdem až 450 km.

Korejci auto propagovali sloganem „že maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. Kona opravdu jako jedna z prvních smazává dvě desetiletí trvající propast mezi současností a budoucností. Mezi fosilními palivy a energií z baterek. Na českém trhu je naprostým unikátem a pojítkem mezi současným Hyundai a tím, který tu bude za 5 let…

Řeka plusů pro Konu

Základní Kona Electric Eco s čistě elektrickým pohonem a kapacitou baterie 39,2 kWh ujede maximálně 290 km a stojí 900 000 Kč. Avšak „jen“ o 200 000 dražší je lepší Kona Electric Power, výkonnější (204 koní), podmanivější a smysluplnější elektromobil s o 60 procent větším akumulátorem (64 kWh) a dojezdem až 450 km. Srdcem vozu je lithium-ion polymerový akumulátor, který má oproti běžnému nikl-železnému zdroji energie vyšší životnost, větší účinnost nabíjení a vybíjení spolu s maximálním výkonem. Akumulátor je připojen na okruh klimatizace, je kapalinou chlazený a ohřívaný elektrickým topným tělesem. Páčky u volantu nejsou na přeřazení nebo podřazení, ale na regulaci efektivity rekuperace při brzdění. A navíc – akumulátor je chráněn zárukou po dobu 8 let nebo najetí 160 000 km.

Hyundai Kona Electric je v Česku jedním z mála prodávaných elektromobilů s cenovkou kolem 1 milionu korun, který má na rozdíl od konkurence velmi solidní a reálný dojezd přesahující 400 km.

Budoucnost za stovky miliard

Moc se o tom nemluví, ale podle jihokorejských médií automobilka plánuje právě elektrickou Konu vyrábět i ve svém českém závodě v Nošovicích. Už příští rok. Modle zdrojů chce proinvestovat 105,7 miliardy wonů (asi 2,1 miliardy korun) a v Česku vyrábět 46 000 elektromobilů ročně. To je téměř stejný počet, jaká je kapacita výrobních linek v jihokorejském Ulsanu, uvedl server Business Korea. Dvě miliardy do Nošovic představuje přitom jenom jednu z menších investic z celkového obřího ranku, který Hyundai čekají.

V rámci naplňování vize čisté mobility bude ke konci roku 2020 75 % vozů Hyundai dostupných v elektrifikované verzi. Ambiciózní plán rovněž počítá s tím, že v globálním měřítku do roku 2025 postupně rozšíří elektrifikované portfolio a to o 44 modelů. Podle plánu strategických investic hodlá největší jihokorejský výrobce automobilů do roku 2025 vynaložit v přepočtu astronomických 35 miliard eur (téměř 900 mld. Kč) do technologií mobility.

Srdcem vozu je lithium-ion polymerový akumulátor, umístěný tam, kde je to nejlogičtější.

Elektrická budoucnost i vodíková

Na letošním CES veletrhu Hyundai odhalil novou specializovanou platformu EV s názvem E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která nabízí flexibilní kapacitu akumulátoru a která se může využít napříč všemi vozy jednotlivých segmentů. Vysokonapěťový systém zkrátí dobu nabíjení a mezinárodní standard 400kW nabíjení zrychlí. Z této platformy vychází také nádherný futuristický koncept 45, který byl odhalen na motoristickém autosalonu ve Frankfurtu, kde reprezentoval budoucí směřování značky v rámci e-mobility.

Značka Hyundai nesází pouze na elektromobilitu, ale je průkopníkem v rámci vodíkové mobility. V roce 2013 uvedla první sériově vyráběný elektromobil s pohonem na vodíkový palivový článek (FCEV). V loňském roce představila druhou generaci NEXO, který má oproti standardním elektromobilům řadu výhod. Jedná se luxusní vůz s unikátní technologií a oproti elektromobilům nabízí podstatné výhody jako rychlost doplnění paliva do 5 minut, větší dojezd než jakýkoliv elektromobil na trhu (ďábelských 666 km) a vzduch, který z vozu vychází je dokonce ještě čistší než ten, který nasává.

Elektromotor Kony je jednoduchý a výkonný.

Více z Věda

Spojené arabské emiráty míří k Marsu

Věda25.9.2020

Brněnští archeologové si připsali další úspěch

Věda22.9.2020

Vítězové Prémie Otta Wichterleho

Věda18.9.2020

Obezita komplikuje početí

Věda15.9.2020

Pýcha našich rašelinišť

Věda11.9.2020

Tajemství velkých „lidožroutů“

Věda8.9.2020

Dárců krve je stále nedostatek

Věda4.9.2020

Očkujte své děti proti HPV

Věda28.8.2020

V České republice se šíří nové druhy klíšťat

Věda25.8.2020
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat