Dne 25. srpna 1939 zavírá ředitel pařížského Louvru Jacques Jaujard nečekaně muzeum, údajně kvůli práci opravářů.
Celé tři dny a tři noci stovky pracovníků Louvru, studentů umění a dalších dobrovolníků pečlivě balí poklady muzea do dřevěných beden.
Slavný renesanční obraz Svatba v Káně Galilejské od italského mistra Paola Veroneseho (1528–1588), necelých 10 metrů široký, může být naštěstí stočen do role. Ale se všemi velkými obrazy to nejde.
Přes sedm metrů široký slavný olej na plátně Vor Medúzy od francouzského malíře Théodora Géricaulta (1791–1824) musí být vyzdvižen na otevřený nákladní vůz a zakryt velkou plachtou. Mistrovská díla jsou označena podle stupně důležitosti:
žluté kolečko je určeno velmi cenným uměleckým kusům, zelené nejdůležitějším mistrovským dílům a červené pro poklady světového umění. Bílá bedýnka s Monou Lisou od Leonarda da Vinciho (1452–1519) je označeno třemi červenými kolečky!
Ředitel Jacques Jaujard (1895–1967) a jeho personál objedná soukromá auta, taxíky, náklaďáky i stěhovací vozy.
Jednoho srpnového rána se rozjíždí konvoj 203 vozidel, převážejících 1 862 bílých dřevěných beden. Auta míří na stovky utajených zámků ve Francii, kde mohou být ukryty v anonymitě a bezpečí. Poslední dílo je ukryto 1. září. Válka právě vypukla!
Vysoce utajená operace
Jaujard nikdy nevěřil, že politika ústupků Hitlerovi je správná, a tak se připraví na nejhorší. Prozíravý znalec umění i světového vývoje těsně před Hitlerovou invazí do Polska provádí mistrovskou, vysoce utajenou operaci:
ukryje celý „obsah“ Louvru a veškeré francouzské veřejné sbírky umění neznámo kam. Nikdo ho o to nežádá, přesto to za pomoci stovek spolupracovníků z celé Francie udělá. I když si je dobře vědom rizika.
Během války Jaujard nenápadně organizuje přesuny vzácných kousků, jako je Mona Lisa, ze zámku na zámek.
Také posílá elektrická kamínka a přístroje k měření vlhkosti, aby stabilizoval nejkřehčí díla, jako je třeba egyptská socha Sedící písař, stará asi 4 500 let. V roce 1944 před vyloděním Spojenců Jaujard úzce spolupracuje s francouzským hnutím odporu.
I díky jeho členům se po válce všechna díla pomalu vracejí do původních muzeí, aniž by bylo jediné poškozeno!

