Chudí lidé z ulice i boháči, kteří si žijí v přepychových vilách. Poctiví lidé, kteří by nikomu neublížili, i drogové kartely a členové vražedných gangů. Lidé bez vzdělání i vysokoškoláci.
Ze všech těchto skupin přibývá lidí, kteří vyznávají tajemný kult Santa Muerte – Svaté Smrti. Skutečně jde o nejrychleji se rozmáhající náboženství? Může být Smrt skutečně entitou, ke které lze vzhlížet?
Obávaná čtvrť Tepito v obrovském Mexico City je na nohou. Všude parkují skútry, vzduchem znějí výkřiky a smích a do jedné ze zdejších ulic se tlačí zástupy lidí. Zde se alespoň na malý okamžik vytrácí strach z gangů, které zdejší ulice ve dne i v noci okupují.
Mezi lidmi v davu lze najít všechny věkové kategorie. Muže i ženy, chudé i bohaté, rodiny s dětmi i potetované svalovce se zamračenými obličeji. Už z dálky je vidět vitrína, ve které je posazená socha oděná do bílého roucha.
Na první pohled připomíná Pannu Marii nebo nevěstu ve svatebním a s kyticí růží v ruce. Jenže když se člověk dostane blíž, „pohlédnou“ na něj místo laskavých očí dva prázdné oční důlky.
Právě na tomto místě se totiž věřící modlí k zosobněné smrtce – děsivému kostlivci s dlouhými černými vlasy ve sněhově bílých ženských šatech a s rouškou přes hlavu. Kde se vzal tajuplný kult Santa Muerte a jak vypadají rituály těch, kteří ho vyznávají?
Plní přání?
Čtvrť drog, zbraní, prostitutek a alkoholu Tepito lze považovat za opravdové centrum kultu Svaté Smrti. Své ikoně zde přezdívají Černá nebo naopak Bílá slečna, Svatá, Paní stínů nebo třeba Hubená.
A drtivá většina všech, kteří sem k ní přicházejí, tvrdí, že jejich přání skutečně slyší a že vždy splní ta, která jsou v zájmu udržení dokonalé rovnováhy. Trápí vás nepříjemná choroba, se kterou si lékaři nedokážou poradit?
Chcete mít po dlouhém období smůly konečně štěstí na partnera či peníze? To jsou jen některé z široké palety přání, které Hubená údajně dokáže vyplnit.
Smrt totiž není dobrá ani špatná a podle vyznavačů jejího kultu pro ni mají zlá přání stejnou váhu jako ta dobrá.
U její ikony si tak mnozí přejí smrt svých nepřátel nebo si chtějí dopřát pozemských slastí – alkoholu, sladkostí či žen. Opravdu je ale nutné Svaté Smrti vždy něco obětovat na oplátku?
Na barvě záleží
Současný vývoj kultu Santa Muerte tak trochu připomíná zrod tajuplného voodoo – magického náboženství, které pochází od černošského obyvatelstva a které je dnes populární na mnoha místech planety.
Smrt se neuctívá pouze v prapodivných svatyních se soškami smrti oděnými do nádherných šatů, ale především doma. U provizorních a podomácku vyrobených oltářů. Vše je protknuto tajuplnou magií a symbolikou, kterou prý není radno podceňovat.
Důležitá je už samotná barva šatů. Tu je třeba vybírat podle typů rituálu a modliteb a tedy podle toho, čeho se snažíme dosáhnout.
Bílá symbolizuje vděčnost nebo ochranu před negativními vlivy, zlatá úspěch a peníze, zelená osvobození od pout či ochranu před zákonem, který nás svazuje, a černá podle očekávání umožňuje zničit své nepřátele.
Hlavně ublížit jiným
Stěžejní součástí kultu Santa Muerte tedy nejsou jen obyčejné modlitby, ale i všemožné propracované rituály, které údajně dokážou nejen naklonit si Hubenou na svou stranu, ale také probudit jakési mystické síly.
Ty slouží především k vykonávání černé magie – uvalování kleteb na své nepřátele.
„Více než polovina všech rituálů a modliteb se snaží ublížit jiným lidem prostřednictvím kleteb a černé magie,“ uvádí americký bezpečnostní expert spolupracující s Federálním úřadem pro vyšetřování (FBI) Robert J. Bunker.
A ačkoliv policejní složky na nadpřirozeno a magii zpravidla nevěří, mnozí ezoteričtí badatelé upozorňují, že síla lidské vůle může být neuvěřitelně mocná.
I za předpokladu, že Smrt jako spirituální bytost či entita ve skutečnosti neexistuje, černá magie prý není nic, s čím by si člověk měl zahrávat. Je kult Santa Muerte jen lokální záležitostí, nebo se dostává i za hranice Mexika?
Šíří se do světa
Dlouho se zdálo, že Santa Muerte bude záležitostí výhradně mexickou. Jenže z vývoje v posledních letech je zřejmé, že se kult rychle šíří do celého světa.
Existují neoficiální informace přicházející od amerických federálních vyšetřovatelů, podle kterých jsou členové kultu velmi aktivní i na jihu Spojených států.
Přichází tam prý především se členy drogových kartelů, kteří využívají rituály smrti k magickému napadání svých konkurentů. A šokující jsou i statistiky.
Zatímco před deseti lety bylo příznivců kultu Santa Muerte možná pár desítek tisíc, dnes už je situace úplně jiná. „Kult má už okolo desíti až dvanácti milionů následovníků, a to spatřil světlo světa teprve před dvanácti lety.
Neexistuje žádné nové náboženské hnutí, které by se rozrůstalo rychleji,“ uvádí Andrew Chesnut, autor knihy, která se Santa Muerte věnuje.
Objevil děsivý oltář
Zajímavé je, jak rozmanitou podobu toto magické náboženství má. Černé svíce, svazky bylin pověšené všude okolo, vonné oleje, strašidelně vypadající amulety a nejrůznější mystické předměty, které mají potěšit Hubenou.
To vše často v kombinaci s katolickými symboly a ikonami či se zbytky krve a vnitřností obětovaných zvířat. Tak nejčastěji vypadají oltáře zasvěcené Smrti, které lze najít stále častěji i na jihu Spojených států.
Například v roce 2017 se na internetu objevilo video, na kterém amatérský záhadolog a vyšetřovatel paranormálních jevů Robby Rush objevil v lesích Severního Texasu strašidelné pozůstatky prapodivného rituálu – provizorní oltář s nejrůznějšími drobnými předměty, malého Krista na kříži spoutaného bílým provázkem a řadu dalších propriet.
Podle autora záznamu jde o zjevné rituální místo vyznavačů Svaté Smrti. Snažil se tam snad někdo ve jménu Smrti provést rituál černé magie?
Co stojí za ním?
V souvislosti s rostoucí popularitou Santa Muerte se nabízí ještě jedna důležitá otázka: Mohlo by pozadí tohoto kultu být daleko organizovanější, než se na první pohled zdá?
Andrew Chesnut věří, že ano, a hovoří o tom, že jde spíše o sektu než o nové náboženství.
Dle některých náznaků by v pozadí toho všeho mohla stát nějaká mocná organizace, která se prostřednictvím víry ve Smrt snaží ovládnout myšlení velkého množství lidí a zajistit si jejich zmanipulovatelnost.
V minulých letech se údajně podařilo objevit několik tajných chrámů a svatyní a zatknout několik lidí, kteří o sobě prohlašovali, že jsou kněží nového náboženství. Ve skutečnosti však šlo o kriminálníky napojené na drogový byznys. Může být nový kult jen zástěrkou pro obrovskou síť nelegální činnosti?
Nepřítel jménem Vatikán
Kult Santa Muerte si ovšem udělal ještě jednoho mocného nepřítele: katolickou církev. Někteří její představitelé považují Hubenou za samotného ďábla.
„Mám upřímný strach o ty, kteří se nechávají unést iluzemi a oslavují hrůzné symboly, jež propagují smrt,“ prohlašuje v roce 2016 papež František (*1936) během své návštěvy Mexika.
Údajně je z oblíbenosti kultu doslova zděšený a z Vatikánu prý znějí slova o ďáblově učení. Mnozí obyčejní uctívači Hubené jsou však z útoků ze strany Vatikánu upřímně smutní. „Nejde o satanské mše.
Smrt jen dává lidem, co chtějí, a nakonec si přijde pro jejich duši. Jen plní Boží příkazy,“ říká například Mexičan vystupující pod jménem Santana.
I jeho výpověď je dokladem, že většina obyčejných uctívačů Santa Muerte jsou zároveň oddaní křesťané. Smrt je podle nich pouze vykonavatelem Boží vůle. Uctívají něco skutečného? Nebo se stali obětí manipulace?