Mercedes-Benz uspořádal globálně vůbec první veřejný nárazový test dvou elektromobilů, aby prokázal bezpečnost těchto vozů v podmínkách, které se co nejvíce blíží reálným střetům na silnici.
Zatímco u standardních bezpečnostních testů, jako je Euro NCAP, naráží vozík o hmotnosti 1 400 kg polovinou své deformovatelné hliníkové přídě do zkoušeného vozu, test stuttgartské automobilky proběhl za mnohem přísnějších podmínek.
![Mercedes-Benz provedl první veřejný čelní náraz dvou elektromobilů. EQA se srazil s SUV EQS. Foto: Mercedes-Benz](http://epochalnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/12/1-11-768x431.jpg)
Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě, když měly oba na rychloměru 56 km/h. Výsledkem je mnohem těží náraz, než kolik vyžadují zákonné předpisy.
Přestože zveřejněná videa ukazují prudký střet, experti automobilky zhodnotili výsledky velmi pozitivně.
Kabiny obou vozů zůstaly neporušené, u střešních sloupků nedošlo k deformaci a také dveře bylo možné otevřít. Vysokonapěťový palubní systém se v obou vozech samočinně odpojil.
![Test sloužil jako demonstrace bezpečnosti elektrických aut a baterií. Foto: Mercedes-Benz](http://epochalnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/12/2-11-768x512.jpg)
Muž a žena ze silikonu
Při testu byly využity nejmodernější figuríny, a to jak typického muže, tak velmi malé ženy – cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou.
Na sedadlo řidiče proto v obou elektromobilech „usedly“ ženské modely Hybrid III 5th Percentile Female s výškou 1,5 m a hmotností 49 kg – podle statistik je pouze pět procent žen na světě menších nebo lehčích.
Na sedadle spolujezdce se nacházela figurína Hybrid III 50th Percentile, jež hmotností 78 kg představuje průměrného muže.
![Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě. Foto: Mercedes-Benz](http://epochalnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/12/3-12-768x431.jpg)
Mercedes-Benz provedl test v Technologickém centru pro bezpečnost vozidel v Sindelfingenu, které je jedním z největších a nejmodernějších zařízení svého druhu na světě. Automobilka zde ročně realizuje až 900 crashtestů.
Oddělení pro výzkum nehod, založené v roce 1969, analyzuje dopravní nehody vozidel Mercedes‑Benz.
Cílem je pochopit, jak k nehodám dochází a které bezpečnostní systémy jim mohly zabránit nebo snížit jejich závažnost.
Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti je dlouhodobě jednou z klíčových vlastností vozů Mercedes-Benz, a platí to i pro stále populárnější elektromobily na českém trhu.
Dle přehledu registrací Svazu dovozců automobilů v ČR 9/2023 je Mercedes-Benz za první tři čtvrtletí s 312 registrovanými elektromobily a 55% meziročním nárůstem na 5. místě celkově mezi všemi značkami v ČR.
![Cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou. Foto: Mercedes-Benz](http://epochalnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/12/4-768x576.jpg)