Věda

Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte nic. Buď tankujete 95oktanový produkt z vyhynulých obratlovců, nebo čerpáte proud do baterek. Anebo to všechno spojíte dohromady ve jménu „ioniqcké“ doby.

Přesně 100 000 Kč + jedno velké rozhodnutí. To je hranice mezi čistou esencí elektřiny a alternativní technologií plug-in hybridů. Buď chcete být naprosto čistí, ale mít omezený „rozhled“ nějakých 300 km, anebo trochu „špinit“, ale být bez limitů. Cena elektrických aut, které opravdu můžeme nazvat auty, klesá pomalu. Hodně pomalu. Ani Hyundai není o moc levnější oproti konkurenci.

Jedno se mu ale musí nechat – ať už zvolíte nový Ioniq eletric za 900 000 korun, anebo o 100 000 levnější nový Ioniq plug-in hybrid, chybu neuděláte.

My v testu brali za „bé“.

Ioniq získal za design prestižní ocenění Red Dot Design Award v roce 2016 a Good Design Awards za rok 2015 a 2016.

Dostane se pod kůži

První generace Ioniqu ještě trpěla dětskými nemocemi. Bylo to takové to auto, za kterým se otočíte, ale dojmy máte smíšené. Buď se líbí a nadchne, nebo ne. Nový Ioniq, až už jde o verzi electric, plug-in nebo jen hybrid, dospěl. Ve všech parametrech a ohledech. Je hezčí, lepší, chytřejší. A ve verzi plug-in asi i nejsmysluplnější.

Rychle si zvyknete na naprosto tichou jízdu elektromotoru s maximálním dojezdem 63 km. Rychle si oblíbíte hru na brzdění, kdy prakticky nemusíte šlapat na pedál, protože většinu situací vyřešíte prostým povolením plynu a regenerativním brzděním elektromotoru, jehož intenzitu navíc přepínáte pádly pod volantem podle potřeby.

Je to efektivní, protože neopotřebováváte brzdy a vyrábíte si energii, kterou pak spotřebujete. To řidiče hodně baví.

A rychle si zvyknete na zjednodušené a pokročilé telematické služby Bluelink i nejmodernější infotainment a design.

Zrychlit dokáže z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy, nejvyšší rychlost je 178 km/h.

Úsporný provoz

Ioniq si na silnici nespletete. Za líbivým obalem se schovává maximálně aerodynamický tvar s minimálním odporem vzduch.

Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor Kappa 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklem – specificky naladěnou čtyřválcovou jednotku s přímým vstřikem paliva a výkonem 105 koní – a elektromotor s výkonem 44,5 kW, který bere energii z lithium-ion polymerového akumulátoru s kapacitou 8,9kWh, umístěného pod zadními sedadly. Celkově soustava nabízí systémový výkon 141 koní a točivý moment 265 Nm.

Baterka má vynikající charakteristiky nabíjení a vybíjení. Při připojení k Wall Boxu nebo veřejné AC nabíjecí stanici zabere nabití trakčního akumulátoru do plného stavu nanejvýš 2 hodiny a 15 minut. Při plném natankování a nabití má dojezd až 1100 km, spotřeba je ve městě skoro nulová, na dálnici 2litrová (při nájezdu 100 km).

Bez nabití akumulátoru si ale Ioniq bere už 6 litrů benzinu.

Ioniq byl prvním sériově vyráběným autem, které nabízelo výběr ze tří možností elektrifikovaných pohonných jednotek v rámci jedné platformy.

Dospěl i softwarově

Od uvedení modelu Ioniq na trh se od jeho uvedení v roce 2016 prodalo přes 60 000 automobilů. Jako první vozidlo na světě nabízelo tři výrazně odlišné elektrifikované pohonné jednotky a v tomto poslání pokračuje i druhá generace. Ta má i řadu slušných vychytávek na svou třídu: predikci klesání a stoupání, moře asistenčních systémů, ale i 8letou záruku na akumulátor (nebo nájezd 160 000 km).

Volitelný 10,25 palcový audio video navigační systém je první ve své třídě vozidel, který zobrazuje širokou škálu užitečných informací, včetně softwaru pro rozpoznávání hlasu a bezdrátových aktualizací.

Špičková technologie infotainmentu s Android Auto a Apple CarPlay, stejně jako služby Hyundai LIVE standardně zabudovány standardně.

Ekologické vnímání auta posiluje použití ekologicky šetrných a přírodních materiálů, včetně organické cukrové třtiny nebo sopečného kamene.

Více z Věda

Je libo červíka?

Věda3.8.2021

Chřipková sezóna letos takřka neproběhla

Věda30.7.2021

V liberecké zoo mají mladé

Věda27.7.2021

Pozor na „doktora Googla“, varují lékaři

Věda23.7.2021

Počet lidí s chronickým onemocněním jater roste

Věda20.7.2021

Praktici opět dostali méně vakcín, než jim stát slíbil

Věda16.7.2021

Sluneční králové pokračují

Věda13.7.2021

Nemocného žloutenkou typu B nemusíte na první pohled poznat

Věda9.7.2021

Pozor na to, čím se líčíte

Věda2.7.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sběratelé vína a whisky rozšiřují obzory: Rum další alternativní investicí
iluxus.cz

Sběratelé vína a whisky...

Letos již čtvrté vydání magazínu Top Class přineslo...
VIDEO: Ostrý let turistického raketoplánu
enigmaplus.cz

VIDEO: Ostrý let...

Mnoho lidí považuje letošní rok za...
Zámek, který není zámkem: Kuks
epochanacestach.cz

Zámek, který není zámkem: Kuks

Možná i vám, když...
Buď já nebo psi
skutecnepribehy.cz

Buď já nebo psi

Odjakživa miluji zvířata....
Komplexní očista organismu a superpotraviny
panidomu.cz

Komplexní očista organismu...

Detoxikace podporuje regeneraci celého organismu, zvyšuje...
Bojí se znovu zamilovat?
nasehvezdy.cz

Bojí se znovu zamilovat?

Přestože hvězda Sestřiček Sabina...
Kuřecí kuskus
tisicereceptu.cz

Kuřecí kuskus

Suroviny 4-6 kusů kuřecích stehen 2...
Přestává manžela bavit?
nasehvezdy.cz

Přestává manžela bavit?

Krásná blondýnka Lucie...
Inspirace japonskou klasikou
rezidenceonline.cz

Inspirace japonskou klasikou

Posuvné textilní stěny jsou velmi variabilní prvky,...
Dobývání Matterhornu: Za prvenství zaplatí životem čtyři lidé!
epochaplus.cz

Dobývání Matterhornu: Za...

Dlouho všem dobrodruhům odolává. Za žádnou cenu...
Lenost kariéře nepřekáží: Usínal slavný přírodovědec ve školní lavici?
epochaplus.cz

Lenost kariéře nepřekáží: Usínal...

Mezi jednu z negativních vlastností patří také lenost. Mnoha...
Model tokijského vodního kanálu z Fakulty stavební na Olympijském festivalu v Praze
21stoleti.cz

Model tokijského vodního...

V den zahájení Olympijských her v Tokiu se...