Věda

Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte nic. Buď tankujete 95oktanový produkt z vyhynulých obratlovců, nebo čerpáte proud do baterek. Anebo to všechno spojíte dohromady ve jménu „ioniqcké“ doby.

Přesně 100 000 Kč + jedno velké rozhodnutí. To je hranice mezi čistou esencí elektřiny a alternativní technologií plug-in hybridů. Buď chcete být naprosto čistí, ale mít omezený „rozhled“ nějakých 300 km, anebo trochu „špinit“, ale být bez limitů.
Cena elektrických aut, které opravdu můžeme nazvat auty, klesá pomalu. Hodně pomalu. Ani Hyundai není o moc levnější oproti konkurenci. Jedno se mu ale musí nechat – ať už zvolíte nový Ioniq eletric za 900 000 korun, anebo o 100 000 levnější nový Ioniq plug-in hybrid, chybu neuděláte. My v testu brali za „bé“.

Ioniq získal za design prestižní ocenění Red Dot Design Award v roce 2016 a Good Design Awards za rok 2015 a 2016.

Dostane se pod kůži

První generace Ioniqu ještě trpěla dětskými nemocemi. Bylo to takové to auto, za kterým se otočíte, ale dojmy máte smíšené. Buď se líbí a nadchne, nebo ne. Nový Ioniq, až už jde o verzi electric, plug-in nebo jen hybrid, dospěl. Ve všech parametrech a ohledech. Je hezčí, lepší, chytřejší.
A ve verzi plug-in asi i nejsmysluplnější. Rychle si zvyknete na naprosto tichou jízdu elektromotoru s maximálním dojezdem 63 km. Rychle si oblíbíte hru na brzdění, kdy prakticky nemusíte šlapat na pedál, protože většinu situací vyřešíte prostým povolením plynu a regenerativním brzděním elektromotoru, jehož intenzitu navíc přepínáte pádly pod volantem podle potřeby. Je to efektivní, protože neopotřebováváte brzdy a vyrábíte si energii, kterou pak spotřebujete. To řidiče hodně baví. A rychle si zvyknete na zjednodušené a pokročilé telematické služby Bluelink i nejmodernější infotainment a design.

Zrychlit dokáže z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy, nejvyšší rychlost je 178 km/h.

Úsporný provoz

Ioniq si na silnici nespletete. Za líbivým obalem se schovává maximálně aerodynamický tvar s minimálním odporem vzduch. Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor Kappa 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklem – specificky naladěnou čtyřválcovou jednotku s přímým vstřikem paliva a výkonem 105 koní – a elektromotor s výkonem 44,5 kW, který bere energii z lithium-ion polymerového akumulátoru s kapacitou 8,9kWh, umístěného pod zadními sedadly. Celkově soustava nabízí systémový výkon 141 koní a točivý moment 265 Nm. Baterka má vynikající charakteristiky nabíjení a vybíjení. Při připojení k Wall Boxu nebo veřejné AC nabíjecí stanici zabere nabití trakčního akumulátoru do plného stavu nanejvýš 2 hodiny a 15 minut. Při plném natankování a nabití má dojezd až 1100 km, spotřeba je ve městě skoro nulová, na dálnici 2litrová (při nájezdu 100 km). Bez nabití akumulátoru si ale Ioniq bere už 6 litrů benzinu.

Ioniq byl prvním sériově vyráběným autem, které nabízelo výběr ze tří možností elektrifikovaných pohonných jednotek v rámci jedné platformy.

Dospěl i softwarově

Od uvedení modelu Ioniq na trh se od jeho uvedení v roce 2016 prodalo přes 60 000 automobilů. Jako první vozidlo na světě nabízelo tři výrazně odlišné elektrifikované pohonné jednotky a v tomto poslání pokračuje i druhá generace. Ta má i řadu slušných vychytávek na svou třídu: predikci klesání a stoupání, moře asistenčních systémů, ale i 8letou záruku na akumulátor (nebo nájezd 160 000 km). Volitelný 10,25 palcový audio video navigační systém je první ve své třídě vozidel, který zobrazuje širokou škálu užitečných informací, včetně softwaru pro rozpoznávání hlasu a bezdrátových aktualizací. Špičková technologie infotainmentu s Android Auto a Apple CarPlay, stejně jako služby Hyundai LIVE standardně zabudovány standardně.

Ekologické vnímání auta posiluje použití ekologicky šetrných a přírodních materiálů, včetně organické cukrové třtiny nebo sopečného kamene.

Více z Věda

Průlom v prevenci rakoviny děložního hrdla

Věda12.1.2021

Cestování v době koronaviru bude bezpečnější

Věda8.1.2021

Příběh jedné legendy: 70 let Transporteru a 35 let Multivanu

Věda5.1.2021

Honda e: Hračka z Toystory

Věda29.12.2020

Domácí monitorování srdce s využitím mobilního telefonu

Věda22.12.2020

Jak budou Češi bojovat s rakovinou plic?

Věda18.12.2020

Šípové žáby opět v Praze

Věda15.12.2020

Problém, o kterém se mužům těžko mluví…

Věda11.12.2020

Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Věda1.12.2020
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Céčkem proti chřipce
nasehvezdy.cz

Céčkem proti chřipce

Céčko je známým bojovníkem proti chřipce a nachlazení,...
Už Ježíš používal marihuanu!
epochaplus.cz

Už Ježíš používal marihuanu!

Nepředstavujte si hned zhulenou partu apoštolů,...
Hygge: Dánský recept na dokonalé bydlení
panidomu.cz

Hygge: Dánský recept na...

Nová životní filozofie, která zasahuje také do...
Nevěru odpustila mužům vícekrát!
nasehvezdy.cz

Nevěru odpustila mužům...

Byla u zrodu Ordinace v růžové...
Zámek Hradec nad Moravicí: České Slezsko
epochanacestach.cz

Zámek Hradec nad Moravicí:...

Pokud jste milovníky...
Mořský věnec podomácku
panidomu.cz

Mořský věnec podomácku

Také si z dovolené přivážíte kamínky, lastury, mušle? A...
Zdravé množství soli: Ani málo, ani moc
panidomu.cz

Zdravé množství soli: Ani...

Bohužel u soli rada z titulku málokdy odpovídá...
Šáhdžahán I. nechal postavit zesnulé manželce monumentální hrobku
epochaplus.cz

Šáhdžahán I. nechal postavit...

Churram, Akbarův vnuk, který přijme vladařské jméno...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Těšínsko plné kontrastů
epochanacestach.cz

Těšínsko plné kontrastů

A už jste slyšeli o...
Tajemství hranice, kam až může sahat lidská paměť
enigmaplus.cz

Tajemství hranice, kam až může...

Jmenuje se Biya Pathak, má dva syny a...