Věda

Příběh jedné legendy: 70 let Transporteru a 35 let Multivanu

Příběh jedné legendy: 70 let Transporteru a 35 let Multivanu

Říkali mu různě: Bulli, Kombi, VW Bus nebo Microbus. Vozil hippíky i Eskymáky, také dělníky, rodiny, dobrodruhy. Nebo pečivo, balíky a surfovací prkna. Byl a je obyčejnou „dodávkou“, sanitkou i mobilní servisní dílnou. VW Transporter slaví 70 let a je nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě.

Byl to ten (ne)obyčejný den, kdy se zrodila legenda s DNA ikony. Kdy vznikl doslova Bauhaus na kolech. Dne 8. března 1950 sjel z montážní linky závodu Volkswagen ve Wolfsburgu první Transporter. Nesl označení Typ 2, jemuž předcházel jen Typ 1 (VW Brouk). Od té doby na silnice v šesti generacích vyjelo dalších více než 13 milionů vozů kultovní modelové řady.

Boxer a místo

Tehdy svět taková auta neměl, ale potřeboval je. Když se tehdy vývojáři VW bavili o první definici vozu s co největším využitím obestavěného místa, shodli se na… „Plochém „boxer“ motoru vzadu, aby řidič seděl co nejvíc vpředu a mezi tím byl k dispozici maximální užitný prostor.“ Ve víceúčelovém Transporteru nikdy nic nevzniklo náhodně. Každý detail byl navržen s důrazem na užitné vlastnosti, ale současně také s citem pro estetiku. Tak vznikl originál.

Před 35 lety se zrodil model Multivan – první osobní Transporter, MPv a kempovací vůz v jednom.

Joker, Caravelle a Multivan

Po 20 letech výroby a pěti milionech prodaných kusů odborníci na marketing a prodej v Hannoveru zjistili, že velký počet zákazníků používá třetí generaci (T3) i k soukromým účelům – na výlety, na surfy, jako osobní vozy, které byly často jen o málo kratší, ale uvnitř nabízely výrazně méně prostoru. Najednou vznikla obří díra na trhu a objevily se nové deriváty – kempovací Joker nebo až osmimístný cestovní MPV Caravelle. Zároveň nadešel čas pro další legendu, VW Multivan, jeden z nejvšestrannějších automobilů, který letos oslavil 35. narozeniny přesně polovinu života Transporteru.

Před 35 lety vyplnil Multivan produktovou mezeru v řadě T3 mezi modely Joker (kempovací vůz) a Caravelle (verze pro přepravu osob).

Němci nový Multivan v roce 1985 popisoval jako poloboha: „S velmi kvalitním podvozkem jezdí jako osobní vůz a stejně snadno se i ovládá… Jeho mimořádnými přednostmi jsou výbava a sedadla, která lze jedním úkonem přeměnit v plochu pro ležení, spaní nebo sezení. A nakonec sklopný stůl a chladicí box.“ Ve Wolfsburgu stvořili auto pro rodinu, cestování, volný čas, koníčky, nocleh a městský provoz v jednom.

Modelová řada je rozdělena na čtyři základní modely: Transporter 6.1, California 6.1, Caravelle 6.1 a Multivan 6.1 – MPV pro rodinu i podnikání.

Digitální generace

V současnosti jezdí po silnicích modernizovaná modelová řada T6.1, která kultovní model přenesla do epochy digitalizace. Model Bulli 6.1 totiž láká například na přístrojovou desku Digital Cockpit nebo kartu e-SIM, která zajišťuje trvalé napojení vozu na internet. Po kapotou sedí hospodárné čtyřválcové turbodiesely TDI s výkonem 199 koní. Od roku 2022 se počítá i s elektrickým modelem ID.BUZZ.

6 + 1 generace dělí první Transporter od plně elektrického ID.Buzz, který dorazí v roce 2022. Měl/mohl by mít dojezd až 600 km.

Více z Věda

Jak chutná 14° Pěkný číslo za 25π

Věda9.4.2021

Hodinky, které pomáhají lidem po mozkové mrtvici

Věda6.4.2021

Lékaři vyzývají kuřáky – Přestaňte kouřit

Věda30.3.2021

Panda proti pandě

Věda26.3.2021

Včasná diagnostika odhalí rakovinu prostaty i o 10 let dříve

Věda23.3.2021

Nová metoda výběru spermií může významně zvýšit šance na otěhotnění

Věda19.3.2021

Katastrofa klepe na dveře – Oteplování jako nevyhnutelný proces

Věda16.3.2021

Projevem rakoviny prsu nemusí být jen bulka

Věda12.3.2021

Brána do vesmíru otevřena

Věda9.3.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články