Věda

Téměř 13 % osob trpí kloubními obtížemi

Téměř 13 % osob trpí kloubními obtížemi

Podle Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR je počet osob, které v roce 2021 vešly do kontaktu se zdravotním systémem z důvodu kloubních obtíží různého charakteru na pozici hlavní diagnózy, celkem 1 354 477 milionu.

Oproti roku 2020 vzrostl počet o 32 907 osob. Jedná se o téměř 13 % celkové populace ČR. V posledních dvou dekádách přitom čísla neklesají pod hranici 1 milionu osob.

Kloubní obtíže vedou v menší či větší míře k omezení pohybového aparátu, čímž dochází ke snížení kvality našeho života. Podle dat UZIS se přitom stav od roku 2010 nelepší a počet osob s kloubními obtížemi se s drobnými výkyvy stále drží nad hranicí 1 milionu.

Chrupavka vytváří hladký kluzký povrch kolem kostí a kloubů a pomáhá kloubům pohybovat se hladce a bez tření. Foto: Pixabay

3 nejběžnější sporty, které zatěžují klouby

Ke kloubním obtížím přitom nemusí přispívat jen vyšší věk nebo genetické predispozice, ale také nevhodně zvolený sport.

Udržujte proto v kondici nejen sebe, ale i své klouby.

Staré známé úsloví „sportem ku zdraví“ totiž není vždy stoprocentní.

Nejrozšířenější a jednou z nejoblíbenějších forem sportu je běhání. Jeho předností je nízká cena a snadná dostupnost. Stačí k němu v podstatě jen kvalitní obuv běžecká obuv, protože běhat lze téměř za každého počasí.

Podle řady fyzioterapeutů jde však o ten nejnepřirozenější pohyb
a doporučují spíše rychlochůzi nebo nordic walking. Běh totiž zatěžuje především kyčelní a kolenní klouby.

Snižuje mechanické napětí, které působí tělesná hmotnost a pohyby kostí. Foto: Pixabay

Jak podpořit zdravé klouby?

Někteří běžci dokonce trpí tzv. syndromem iliotibiálního traktu způsobeným špatným držením těla. Nenechte se zmást názvem, tento poněkud krkolomný název nemá souvislost s trávením. Je to ryze ortopedický problém způsobený třením šlachy iliotibiálnho traktu a stehenní kosti.

Také při cyklistice dochází ke zvýšené zátěži kolenních kloubů. Dalším negativním projevem je zesílení stehenního svalstva. Proto, pokud chcete mít nohy štíhlé jako laňka, je na místě upřednostnit jiné sportovní vyžití. Kloubním obtížím lze předcházet například v podobě vhodných doplňků stravy.

Rovněž eliminuje tření mezi kostmi navzájem spojenými. Foto: Pixabay
(Úvodní foto: Pixabay)

Více z Věda

Chřipka letos bude silnější: Očkování je vhodné už teď

Věda2.12.2022

Cukrovkou trpí každá dvoustá kočka – Nemoc se ale nevyhýbá ani psům

Věda29.11.2022

Neuromodulační léčba je nadějí pro pacienty s chronickou bolestí

Věda25.11.2022

Budoucnost ve jménu fenoménu H2: Honba za nulou

Věda22.11.2022

Nesnižujte teplotu vody v bojleru pod 50 °C – Hrozilo by vám vyšší riziko nákazy legionellou

Věda18.11.2022

Metoda TAVI může ročně pomoci až 2500 pacientů se zúžením aortální chlopně

Věda15.11.2022

Největší kosmický festival v tuzemsku Czech Space Week je zpět – Odstartuje 28. listopadu a přinese opět řadu novinek

Věda11.11.2022

Česká republika bude hostit evropský kvantový počítač LUMI-Q

Věda8.11.2022

Fyzikální pohotovost: Pomoc studentům v Opavě

Věda4.11.2022
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články