Věda

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Jeden model auta, jeden spalovací motor a neuvěřitelná proměna běžné hvězdy v zářivou Polárku. Jak je možné „vytunit“ Volvo XC60 z dobrého, ale žíznivého „esúvéčka“ ve zběsile výkonnou záležitost, která trhá asfalt a přitom šetří peněženku? A co všechno je s dnešními technologiemi možné?

Některá auta vyhlížejí tuctově, třebaže disponují neuvěřitelným výkonovým potenciálem. Říká se jim „sleeper cars“ – jsou to auta, která umí zesměšnit kde co a kde koho, ale přitom vypadají jako auta seniorů. Jsou klidnou silou silnic. Tohle přesně platí pro nenápadné plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar (česky Polárka)…

S lehkou nohou XC60 T8 Polestar ujede až 37 čistě elektrických kilometrů.

Nebe a dudy

Volvo obecně nedělá levná auta, patří do segmentu prémiových značek, takže tomu odpovídá i cena. Za 1,5 milionu si můžete pořídit téměř základní XC60 ve verzi B5 AWD mild-hybrid, anebo o milion dražší T8 AWD Polestar. Oba vozy přitom mají dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1969 cm3, oba využívají jistou dávku elektřiny, oba mají pohon všech kol. Ale jde o úplně jiná auta.

Slabší verze nabízí výkon 184 + 10 kW (250 k), Polestar pak 233 + 65 kW (405 k).

Volvo XC60 T8

Vlk v rouše beránčím

Zvenku Polestar vypadá jako kterákoliv jiná XC60 – obzvlášť v šedém laku Osmium Grey Metallic. Pozornost budí jen 700stránkový manuál, decentní bílá hvězdička na přední masce, 21palcová kovaná kola a žluté sportovní brzdy Akebono s šestipístovými třmeny. Žluté jsou i bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel.

Tu pravou polárku řidič pozná až za volantem, kdy inženýři Polestar Engineered využili sílu plug-in hybridního pohonného agregátu, který nabízí spojení benzínového motoru s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem s elektromotorem a softwarem Polestar pro optimalizaci výkonu. Proto celkový kombinovaný systémový výkon dělá 405 koní a je doprovázený max.

točivým momentem a okamžitou akcelerací.

Proto XC60 od Polestar vystřelí na stovku za méně než 5,5 sekundy.

Volvo XC60 T8

Technika Polestar Engineered

Na přední nápravě sedí hliníkový blok motoru 2.0 l spolu s C-ISG (Crank Integrated Starter Generator) neboli Integrovaným startér-generátorem spojeným s klikovou hřídelí. Je tu i přední synchronní motor s permanentními magnety s maximálním výkonem 34 kW a max. točícím momentem 150 Nm. Váží 18 kg a je vodou chlazený.

Systém dobíjí baterii, startuje spalovací motor a dokáže elektricky podpořit spalovací motor. Vzadu je pak uložený ERAD (Electric rear axle drive), tedy elektricky poháněná zadní náprava. I tady je synchronní motor s permanentními magnety, váží už 34 kg, má vodou chlazený stator, maximální výkon 65 kW a točivý moment až 240 Nm. Jeho funkcí je pohon vozidla v elektrickém režimu, k tomu poskytuje elektrické posílení točivého momentu a výkonu při akceleraci, a rovněž zajišťuje funkci elektrického pohonu všech kol a provádí rekuperaci brzdné energie.

Když elektřina dojde úplně, dál lze jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou kolem 8 l/100 km, což na 400koňové SUV s hmotností 2225 kg je velmi slušná hodnota.

Těžká váha, velký výkon

A mezi tím vším je 113 kilogramů vážících 96 Li-ion článků vysokonapěťového akumulátoru (270-400 V) s nominální kapacitou 11,6 kWh (užitnou 9,1 kWh), který je uložený ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Energii získává nabíjením z elektrické rozvodné sítě a také rekuperačním brzděním vozidla, nebo pomocí C-ISG.

Více z Věda

Tip na méně obvyklou dovolenou: Vzhůru do Ománu

Věda23.9.2022

Elektřinu z aut Toyota využije i pro domácnosti

Věda20.9.2022

Lidé s roztroušenou sklerózou se dostanou rychle k nové léčbě

Věda16.9.2022

Žirafa, sob a hříbě koně Převalského patří mezi nejčerstvější přírůstky v liberecké zoo

Věda13.9.2022

Robotizace stavebnictví v praxi. Silniční frézu v Třebíči pomůže řídit BIM

Věda9.9.2022

Zhoubných nádorů plic a hlavy na Ostravsku ubývá, ale často jsou diagnostikovány pozdě

Věda6.9.2022

Přední onkologové představí možnosti v léčbě rakoviny

Věda2.9.2022

Den dárců krve na celém světě

Věda30.8.2022

Pestřejší a barevnější zemi byste hledali jen těžko

Věda26.8.2022
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Soutěž s naBOSo. Proč chodit v barefoot botách?
iluxus.cz

Soutěž s naBOSo. Proč chodit...

Chůze je považovaná za nejzdravější a...
Nohy jsou obrazem naší duše aneb barefoot z pohledu ženy
panidomu.cz

Nohy jsou obrazem naší duše...

Kdysi dávno jsem si koupila boty,...
Uteče od Bereniky nakonec i její druhý manžel?
nasehvezdy.cz

Uteče od Bereniky nakonec i...

BERENIKA KOHOUTOVÁ (31)...
Tichomořské sídlo Matta Damona
rezidenceonline.cz

Tichomořské sídlo Matta Damona

Poprvé za celá desetiletí se věhlasný...
Impozantní Rabí
epochanacestach.cz

Impozantní Rabí

Romantický hrad Rabí patří...
Měsíční kámen: Podpora při významných životních krocích
enigmaplus.cz

Měsíční kámen: Podpora při...

Za jeho mystickým leskem, který si cení šperkaři po...
Zvědavost mě vedla do strašidelného lesa
skutecnepribehy.cz

Zvědavost mě vedla do...

Slyšela jsem o tom lese mnoho...
Barefoot boty z pohledu lékařky a fyzioterapeutky
21stoleti.cz

Barefoot boty z pohledu...

Nejprve je dobré si říci, co to vlastně...
Bude o „Kolečko“ navíc?
nasehvezdy.cz

Bude o „Kolečko“ navíc?

Herečka Denisa...
James Cameron: Čtvrté manželství mu zničil Titanic!
epochaplus.cz

James Cameron: Čtvrté...

Na natáčení hvězdného filmu Titanic režisér...
Útok za plného provozu
epochaplus.cz

Útok za plného provozu

Muzeum Emila Bührleho v osmém obvodě švýcarského...
Rustikální koláč se žampiony
tisicereceptu.cz

Rustikální koláč se žampiony

Lahodný bramborový koláč přijde k chuti...