reklama
Věda

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Jeden model auta, jeden spalovací motor a neuvěřitelná proměna běžné hvězdy v zářivou Polárku. Jak je možné „vytunit“ Volvo XC60 z dobrého, ale žíznivého „esúvéčka“ ve zběsile výkonnou záležitost, která trhá asfalt a přitom šetří peněženku? A co všechno je s dnešními technologiemi možné?

Některá auta vyhlížejí tuctově, třebaže disponují neuvěřitelným výkonovým potenciálem. Říká se jim „sleeper cars“ – jsou to auta, která umí zesměšnit kde co a kde koho, ale přitom vypadají jako auta seniorů. Jsou klidnou silou silnic. Tohle přesně platí pro nenápadné plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar (česky Polárka)…

S lehkou nohou XC60 T8 Polestar ujede až 37 čistě elektrických kilometrů.

Nebe a dudy

Volvo obecně nedělá levná auta, patří do segmentu prémiových značek, takže tomu odpovídá i cena. Za 1,5 milionu si můžete pořídit téměř základní XC60 ve verzi B5 AWD mild-hybrid, anebo o milion dražší T8 AWD Polestar. Oba vozy přitom mají dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1969 cm3, oba využívají jistou dávku elektřiny, oba mají pohon všech kol. Ale jde o úplně jiná auta.

Slabší verze nabízí výkon 184 + 10 kW (250 k), Polestar pak 233 + 65 kW (405 k).

Volvo XC60 T8

Vlk v rouše beránčím

Zvenku Polestar vypadá jako kterákoliv jiná XC60 – obzvlášť v šedém laku Osmium Grey Metallic. Pozornost budí jen 700stránkový manuál, decentní bílá hvězdička na přední masce, 21palcová kovaná kola a žluté sportovní brzdy Akebono s šestipístovými třmeny. Žluté jsou i bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel.

Tu pravou polárku řidič pozná až za volantem, kdy inženýři Polestar Engineered využili sílu plug-in hybridního pohonného agregátu, který nabízí spojení benzínového motoru s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem s elektromotorem a softwarem Polestar pro optimalizaci výkonu. Proto celkový kombinovaný systémový výkon dělá 405 koní a je doprovázený max.

točivým momentem a okamžitou akcelerací.

Proto XC60 od Polestar vystřelí na stovku za méně než 5,5 sekundy.

Volvo XC60 T8

Technika Polestar Engineered

Na přední nápravě sedí hliníkový blok motoru 2.0 l spolu s C-ISG (Crank Integrated Starter Generator) neboli Integrovaným startér-generátorem spojeným s klikovou hřídelí. Je tu i přední synchronní motor s permanentními magnety s maximálním výkonem 34 kW a max. točícím momentem 150 Nm. Váží 18 kg a je vodou chlazený.

Systém dobíjí baterii, startuje spalovací motor a dokáže elektricky podpořit spalovací motor. Vzadu je pak uložený ERAD (Electric rear axle drive), tedy elektricky poháněná zadní náprava. I tady je synchronní motor s permanentními magnety, váží už 34 kg, má vodou chlazený stator, maximální výkon 65 kW a točivý moment až 240 Nm. Jeho funkcí je pohon vozidla v elektrickém režimu, k tomu poskytuje elektrické posílení točivého momentu a výkonu při akceleraci, a rovněž zajišťuje funkci elektrického pohonu všech kol a provádí rekuperaci brzdné energie.

Když elektřina dojde úplně, dál lze jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou kolem 8 l/100 km, což na 400koňové SUV s hmotností 2225 kg je velmi slušná hodnota.

Těžká váha, velký výkon

A mezi tím vším je 113 kilogramů vážících 96 Li-ion článků vysokonapěťového akumulátoru (270-400 V) s nominální kapacitou 11,6 kWh (užitnou 9,1 kWh), který je uložený ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Energii získává nabíjením z elektrické rozvodné sítě a také rekuperačním brzděním vozidla, nebo pomocí C-ISG.

Více z Věda

Věra Čáslavská v Národním muzeu

Věda24.6.2022

Pro zbrusu novou trať v Miami vybíralo Pirelli pneumatiky pomocí simulace

Věda21.6.2022

Kardiologové se připravují na boom infarktů a selhání srdce

Věda17.6.2022

Na darknetu se hesla a přihlašovací údaje prodávají za pár desítek dolarů

Věda14.6.2022

Proč šediví vlasy?

Věda10.6.2022

Rodný dům otce genetiky Mendela odhalí, jak žil

Věda7.6.2022

Z kuřecích zbytků vznikají probiotika pro psy

Věda3.6.2022

Nerecyklovatelné plasty nemusí končit ve spalovnách, oceánech či na skládkách, umíme z nich vyrábět vodík

Věda31.5.2022

Rozmnožování dvou tisíc bolenů v Želivce právě vrcholí

Věda27.5.2022
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Pes nebo vlk? Sibiřský permafrost skrýval 18 000 let staré štěně
epochaplus.cz

Pes nebo vlk? Sibiřský...

Kdy si člověk ochočil psa? Kdy divoký vlk začal...
Kotník dokáže zkomplikovat pohyb
panidomu.cz

Kotník dokáže zkomplikovat...

Pohybový aparát: kosti, klouby, svaly a šlachy slouží...
Suchdol nad Lužnicí: Koupání v pískovně
epochanacestach.cz

Suchdol nad Lužnicí: Koupání...

Ve výčtu aktivit, na...
Osvěžující Chandon Garden Spritz
iluxus.cz

Osvěžující Chandon Garden...

Léto je jako stvořené pro svěží chutě a...
Katedrála v Chartres: aplikovaná věda v období gotiky
21stoleti.cz

Katedrála v Chartres:...

Řekne-li se katedrála Notre-Dame, každý si vybaví...
O původu zvyků: Potlesk, prosím!
epochaplus.cz

O původu zvyků: Potlesk,...

Denně se setkáváme se zvláštními gesty,...
Utajila před mužem nevěru?
nasehvezdy.cz

Utajila před mužem nevěru?

JANA ŠVANDOVÁ (74) si...
Konečně tedy budu babička!
skutecnepribehy.cz

Konečně tedy budu babička!

Už jsem se bála, že mě...
Pozvání do interiérové krajiny
rezidenceonline.cz

Pozvání do interiérové krajiny

Barcelonský byt je ojedinělý útulnými zákoutími,...
Stále nevysvětlená světla
enigmaplus.cz

Stále nevysvětlená světla

Marfa Lights: První historická zmínka o tzv. Marfa...
Chystá se Petruchová Borhyové zničit její kariéru?
nasehvezdy.cz

Chystá se Petruchová Borhyové...

Kdo by to byl řekl,...
Zeleninová polévka s červenou čočkou a rajčaty
tisicereceptu.cz

Zeleninová polévka s červenou...

Pro zasycení i zahřátí po návratu z mrazivého...