Věda

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Jeden model auta, jeden spalovací motor a neuvěřitelná proměna běžné hvězdy v zářivou Polárku. Jak je možné „vytunit“ Volvo XC60 z dobrého, ale žíznivého „esúvéčka“ ve zběsile výkonnou záležitost, která trhá asfalt a přitom šetří peněženku? A co všechno je s dnešními technologiemi možné?

Některá auta vyhlížejí tuctově, třebaže disponují neuvěřitelným výkonovým potenciálem. Říká se jim „sleeper cars“ – jsou to auta, která umí zesměšnit kde co a kde koho, ale přitom vypadají jako auta seniorů. Jsou klidnou silou silnic. Tohle přesně platí pro nenápadné plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar (česky Polárka)…

S lehkou nohou XC60 T8 Polestar ujede až 37 čistě elektrických kilometrů.

Nebe a dudy

Volvo obecně nedělá levná auta, patří do segmentu prémiových značek, takže tomu odpovídá i cena. Za 1,5 milionu si můžete pořídit téměř základní XC60 ve verzi B5 AWD mild-hybrid, anebo o milion dražší T8 AWD Polestar. Oba vozy přitom mají dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1969 cm3, oba využívají jistou dávku elektřiny, oba mají pohon všech kol. Ale jde o úplně jiná auta. Slabší verze nabízí výkon 184 + 10 kW (250 k), Polestar pak 233 + 65 kW (405 k).

Volvo XC60 T8

Vlk v rouše beránčím

Zvenku Polestar vypadá jako kterákoliv jiná XC60 – obzvlášť v šedém laku Osmium Grey Metallic. Pozornost budí jen 700stránkový manuál, decentní bílá hvězdička na přední masce, 21palcová kovaná kola a žluté sportovní brzdy Akebono s šestipístovými třmeny. Žluté jsou i bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel.
Tu pravou polárku řidič pozná až za volantem, kdy inženýři Polestar Engineered využili sílu plug-in hybridního pohonného agregátu, který nabízí spojení benzínového motoru s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem s elektromotorem a softwarem Polestar pro optimalizaci výkonu. Proto celkový kombinovaný systémový výkon dělá 405 koní a je doprovázený max. točivým momentem a okamžitou akcelerací. Proto XC60 od Polestar vystřelí na stovku za méně než 5,5 sekundy.

Volvo XC60 T8

Technika Polestar Engineered

Na přední nápravě sedí hliníkový blok motoru 2.0 l spolu s C-ISG (Crank Integrated Starter Generator) neboli Integrovaným startér-generátorem spojeným s klikovou hřídelí. Je tu i přední synchronní motor s permanentními magnety s maximálním výkonem 34 kW a max. točícím momentem 150 Nm. Váží 18 kg a je vodou chlazený. Systém dobíjí baterii, startuje spalovací motor a dokáže elektricky podpořit spalovací motor.
Vzadu je pak uložený ERAD (Electric rear axle drive), tedy elektricky poháněná zadní náprava. I tady je synchronní motor s permanentními magnety, váží už 34 kg, má vodou chlazený stator, maximální výkon 65 kW a točivý moment až 240 Nm. Jeho funkcí je pohon vozidla v elektrickém režimu, k tomu poskytuje elektrické posílení točivého momentu a výkonu při akceleraci, a rovněž zajišťuje funkci elektrického pohonu všech kol a provádí rekuperaci brzdné energie.

Když elektřina dojde úplně, dál lze jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou kolem 8 l/100 km, což na 400koňové SUV s hmotností 2225 kg je velmi slušná hodnota.

Těžká váha, velký výkon

A mezi tím vším je 113 kilogramů vážících 96 Li-ion článků vysokonapěťového akumulátoru (270-400 V) s nominální kapacitou 11,6 kWh (užitnou 9,1 kWh), který je uložený ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Energii získává nabíjením z elektrické rozvodné sítě a také rekuperačním brzděním vozidla, nebo pomocí C-ISG.

Více z Věda

Nový Peugeot 5008 GT: Majestátní lev, který vidí i v noci

Věda14.5.2021

Peking zahalila oranžová mlha

Věda11.5.2021

Preference hýlů rudých

Věda7.5.2021

I kočky mají city

Věda4.5.2021

Lze vyčíst těhotenství z očí?

Věda30.4.2021

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Věda27.4.2021

Když se ledviny plní cystami

Věda23.4.2021

Kam s použitými rouškami?

Věda20.4.2021

Ženy a jejich role v pravěké politice

Věda16.4.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Hledám doktora. Zn: rychle
panidomu.cz

Hledám doktora. Zn: rychle

Třeba se to týká i vás a najednou zjistíte, že to...
Posilují léčivé účinky zárodečných buněk
21stoleti.cz

Posilují léčivé účinky...

O krevních destičkách je toho známo mnoho, avšak...
Marsa Alam: Z rybářské vesničky nejoblíbenějším místem v Egyptě
epochanacestach.cz

Marsa Alam: Z rybářské vesničky...

Poznejte obdivuhodné...
Svádí kolegu ze Slunečné?
nasehvezdy.cz

Svádí kolegu ze Slunečné?

Krásu herečky Báry...
Děti společně s IGRÁČKEM objevují krásy Valašska
epochanacestach.cz

Děti společně s IGRÁČKEM...

Muzejní a galerijní centrum...
Láká na své tělo sexy kolouška?
nasehvezdy.cz

Láká na své tělo sexy...

Málokterá herečka se...
Jak zabavit děti doma? Vyzkoušejte malování podle čísel
panidomu.cz

Jak zabavit děti doma?...

Říká se, že to nejhorší u dětí není křik a...
VIDEO: Kamera v britském hostinci prý zachytila ducha
enigmaplus.cz

VIDEO: Kamera v britském...

Zajímavá anomálie, která vypadá jako...
Lepší léčba HAE v Česku a na Slovensku
epochaplus.cz

Lepší léčba HAE v Česku a...

Vzácnému dědičnému onemocnění jménem hereditární...
Jaroslav Satoranský: „Velký nafoukání nemám rád…“
panidomu.cz

Jaroslav Satoranský: „Velký...

Narodil se na zlatou neděli a porodní babička mu prý tehdy...
Historie očkování: Jak jsme porazili neštovice
epochaplus.cz

Historie očkování: Jak jsme...

Vakcíny – v dnešních dnech...
BMW Group zrychluje udržitelnou těžbu lithia
21stoleti.cz

BMW Group zrychluje...

BMW Group bude v příštích letech urychlovat expanzi...