Věda

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Jeden model auta, jeden spalovací motor a neuvěřitelná proměna běžné hvězdy v zářivou Polárku. Jak je možné „vytunit“ Volvo XC60 z dobrého, ale žíznivého „esúvéčka“ ve zběsile výkonnou záležitost, která trhá asfalt a přitom šetří peněženku? A co všechno je s dnešními technologiemi možné?

Některá auta vyhlížejí tuctově, třebaže disponují neuvěřitelným výkonovým potenciálem. Říká se jim „sleeper cars“ – jsou to auta, která umí zesměšnit kde co a kde koho, ale přitom vypadají jako auta seniorů. Jsou klidnou silou silnic. Tohle přesně platí pro nenápadné plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar (česky Polárka)…

S lehkou nohou XC60 T8 Polestar ujede až 37 čistě elektrických kilometrů.

Nebe a dudy

Volvo obecně nedělá levná auta, patří do segmentu prémiových značek, takže tomu odpovídá i cena. Za 1,5 milionu si můžete pořídit téměř základní XC60 ve verzi B5 AWD mild-hybrid, anebo o milion dražší T8 AWD Polestar. Oba vozy přitom mají dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1969 cm3, oba využívají jistou dávku elektřiny, oba mají pohon všech kol. Ale jde o úplně jiná auta. Slabší verze nabízí výkon 184 + 10 kW (250 k), Polestar pak 233 + 65 kW (405 k).

Volvo XC60 T8

Vlk v rouše beránčím

Zvenku Polestar vypadá jako kterákoliv jiná XC60 – obzvlášť v šedém laku Osmium Grey Metallic. Pozornost budí jen 700stránkový manuál, decentní bílá hvězdička na přední masce, 21palcová kovaná kola a žluté sportovní brzdy Akebono s šestipístovými třmeny. Žluté jsou i bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel.
Tu pravou polárku řidič pozná až za volantem, kdy inženýři Polestar Engineered využili sílu plug-in hybridního pohonného agregátu, který nabízí spojení benzínového motoru s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem s elektromotorem a softwarem Polestar pro optimalizaci výkonu. Proto celkový kombinovaný systémový výkon dělá 405 koní a je doprovázený max. točivým momentem a okamžitou akcelerací. Proto XC60 od Polestar vystřelí na stovku za méně než 5,5 sekundy.

Volvo XC60 T8

Technika Polestar Engineered

Na přední nápravě sedí hliníkový blok motoru 2.0 l spolu s C-ISG (Crank Integrated Starter Generator) neboli Integrovaným startér-generátorem spojeným s klikovou hřídelí. Je tu i přední synchronní motor s permanentními magnety s maximálním výkonem 34 kW a max. točícím momentem 150 Nm. Váží 18 kg a je vodou chlazený. Systém dobíjí baterii, startuje spalovací motor a dokáže elektricky podpořit spalovací motor.
Vzadu je pak uložený ERAD (Electric rear axle drive), tedy elektricky poháněná zadní náprava. I tady je synchronní motor s permanentními magnety, váží už 34 kg, má vodou chlazený stator, maximální výkon 65 kW a točivý moment až 240 Nm. Jeho funkcí je pohon vozidla v elektrickém režimu, k tomu poskytuje elektrické posílení točivého momentu a výkonu při akceleraci, a rovněž zajišťuje funkci elektrického pohonu všech kol a provádí rekuperaci brzdné energie.

Když elektřina dojde úplně, dál lze jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou kolem 8 l/100 km, což na 400koňové SUV s hmotností 2225 kg je velmi slušná hodnota.

Těžká váha, velký výkon

A mezi tím vším je 113 kilogramů vážících 96 Li-ion článků vysokonapěťového akumulátoru (270-400 V) s nominální kapacitou 11,6 kWh (užitnou 9,1 kWh), který je uložený ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Energii získává nabíjením z elektrické rozvodné sítě a také rekuperačním brzděním vozidla, nebo pomocí C-ISG.

Více z Věda

Hemofilici jsou při pandemii pod tlakem

Věda15.6.2021

Žádné „bolení hlavy“, ale závažné neurologické onemocnění

Věda11.6.2021

Mlok jako potomek bájných draků

Věda8.6.2021

Změna migrace ryb zlepší stav chráněných biotopů na Šumavě

Věda4.6.2021

Jak fungují jednotlivé hemisféry v mozku?

Věda1.6.2021

Za vznik Měsíce mohla srážka dvou těles

Věda25.5.2021

Toyota vyvinula chladírenský vůz pro přepravu vakcín. Je to Land Cruiser

Věda21.5.2021

Opomíjená parazitární nemoc zasahuje až do Evropy

Věda18.5.2021

Nový Peugeot 5008 GT: Majestátní lev, který vidí i v noci

Věda14.5.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Migrénu lidé tají, v práci ji neberou vážně
21stoleti.cz

Migrénu lidé tají, v práci ji...

Nechápavé a často výsměšné reakce zaměstnavatelů a...
Léto v Brně: Tipy na autentické prohlídky
epochanacestach.cz

Léto v Brně: Tipy na...

Tuzemská dovolená bude...
Mají už jeden druhého plné zuby?
nasehvezdy.cz

Mají už jeden druhého plné...

Dlouho to vypadalo, že čím...
Nejpodivnější alergie na světě: Co všechno může lidský organismus krutě potrápit?
epochaplus.cz

Nejpodivnější alergie na světě:...

Člověk nemusí být alergický jen na kvetoucí trávy...
Francouzský medový koláč
tisicereceptu.cz

Francouzský medový koláč

Suroviny na těsto 200 g hladké...
Kiwi: Účinná zbraň proti vráskám
panidomu.cz

Kiwi: Účinná zbraň proti...

Vyrobte si přírodní masku na obličej a...
Záhada „bezdechých“
enigmaplus.cz

Záhada „bezdechých“

Pro laika neuvěřitelné výkony, kterých dosahují vyznavači...
Láska na dlouhou trať
skutecnepribehy.cz

Láska na dlouhou trať

Oliver mě fascinoval už od...
Křídlová dveřní klasika
rezidenceonline.cz

Křídlová dveřní klasika

Hodí se všude, kde máme na otevírání tohoto typu dveří...
Růžová: Vetřelec mezi barvami?
epochaplus.cz

Růžová: Vetřelec mezi barvami?

Žádná jiná barva v sobě nenese tolik rozporů a...
Prague Caviar Week za dveřmi
iluxus.cz

Prague Caviar Week za dveřmi

Pravý kaviár bývá označován za černé...
Chce společný přírůstek s Forejtem?!
nasehvezdy.cz

Chce společný přírůstek...

Svou lásku k sympatickému...