Venku zuří počasí pod psa. Ve spojeneckém velitelském stanu by se napjatá atmosféra dala krájet. Přichází meteorolog, skotský kapitán RAF James Stagg, s novou předpovědí.
„Dobrá, jdeme na to!“ rozhodne po jejím vyslechnutí americký generál Dwight Eisenhower. Za pár hodin odstartuje gigantická vyloďovací operace na pobřeží Normandie.
Je to sice obrovské riziko, ale už není na co čekat. Kdyby s plánovanou operací Overlord Spojenci déle otáleli, neunikla by německé pozornosti.
Takhle je nepřítel sérií úhybných manévrů prozatím příjemně uchlácholen. Svědčí o tom třeba fakt, že jeden z vrchních velitelů ve Francii, Erwin Rommel (1891–1944), je momentálně doma u rodiny.
Adolf Hitler (1889–1945) zase věří, že k akci dojde u Calais.
Němečtí důstojníci Atlantického valu se ještě 6. června 1944 ráno účastní teoretického školení s názvem „Vylodění v Normandii, následující po parašutistickém výsadku“, jak uvádí současný španělský historik Jesús Hernández. V té chvíli si přitom již Spojenci otevírají brány Francie…
Sběratelská rarita
Do letadla nastupují s výstrojí, která kromě padáku obsahuje i složené jízdní kolo. Část britských výsadkářů, účastnících se vylodění v Normandii, je vybavena tímto prostým dopravním prostředkem. Další stovky bicyklů se nacházejí na vyloďovacích plavidlech.
Důvod je prostý – díky nim se vojáci na pevnině budou moci rychleji a potichu přemisťovat, k provozu kola navíc nepotřebují žádné palivo. Od roku 1942 je britské armádě dodává firma BSA z Birminghamu po tisících (do roku 1945 jich vyrobí 60 000–70 000).
Z jejích dílen pocházejí právě i kovové skládačky pro parašutisty v hnědé nebo khaki barvě. Mají kožené sedlo, pod ním taštičku s nářadím k nejnutnějším opravám nebo dřevěné pedály.
I když jsou speciálně navrženy pro seskoky z letadla, řada výsadkářů se s nimi necítí zrovna dobře. Po dopadu na zem se kol proto rychle zbavují. To je i možný důvod, proč se jich dodnes dochovalo tak málo.
V aukčních síních cena takového bicyklu, který se zúčastnil vylodění v Normandii, startuje na 8000 liber (téměř 240 000 korun).
(Zdroj: HISTORY revue)