Potemnělým letištěm na Gibraltaru se rozléhá poplašné houkání. Před pár okamžiky z něj odstartoval čtyřmotorový letoun Liberator AL523, jenž ve vzduchu vydržel 16 vteřin, než se roztříštil o vodní hladinu.
Při havárii přijde o život 16 lidí, včetně předsedy polské exilové vlády Władysława Sikorského. Zahynuli v důsledku sabotáže?
Záchranáři vytahují na palubu zkrvaveného pilota. Nehodu jako zázrakem přežije jeden člen posádky. Jde o československého kapitána Eduarda Prchala (1911–1984).
„Po dosažení 165 mil za hodinu jsem chtěl letadlo vytáhnout do výšky, bohužel bezvýsledně. Sloupec řídicí páky se zablokoval,“ vypoví pilot před vyšetřovací komisí.
Podle některých je ale zapojen do komplotu proti premiéru a generálu Władysławu Sikorskému (1881–1943). Před letem si totiž vzal záchrannou vestu, kterou jinak nikdy nenosil.
„Někteří historici se domnívají, že byl Sikorski otráven a zemřel poté, co nasedl do letounu,“ uvádí polský historik Michael Peszke (1932–2015). Často se také spekuluje, zda stroj 4. července 1943 někdo záměrně nepoškodil.
Mocní nepřátelé
Polská exilová vláda dostává jeden kondolenční list za druhým. Některým státníkům se ale po Sikorského smrti výrazně uleví. Generál je totiž výraznou osobností a udělá si řadu mocných nepřátel.
Patří mezi ně i sovětský diktátor Josif Stalin (1878–1953). Problémy má se Sikorskim ovšem i britský ministerský předseda Winston Churchill (1874–1965). Záchranářům se nakonec povede z moře vytáhnout 11 mrtvol.
Těla pěti pasažérů, včetně toho patřícího Sikorského dceři, se objevit nepodaří. Několik polských důstojníků Žofii (1912–?) údajně později spatří v sovětském gulagu.
Podle jedné konspirační teorie dostane dívka těsně před vzletem tajnou zprávu o chystaném atentátu a podaří se jí prchnout. Později je ale chycena Stalinovými špiony.
Není ve své kůži
Před vyšetřovací komisí pokračují výslechy svědků. „Přišlo mi, že nebyl úplně ve své kůži,“ říká jeden z techniků, který večer 4. července 1943 sloužil na gibraltarském letišti. Není přitom zdaleka sám, kdo si povšimne, že je Sikorski přepadlý a mírně se motá.
Podle některých záhadologů je společně se svým doprovodem otráven. Má za sebou nicméně dlouhou a náročnou inspekční cestu, při níž naspal jen několik málo hodin, takže může jít o důsledek únavy a velkého vyčerpání.
Jiní konspirátoři zase mají za to, že Sikorski byl v letadle udušen či zastřelen a k havárii došlo proto, aby to atentátníci zamaskovali.
Cukr v nádrži?
Soudní lékaři přebírají sarkofág s ostatky Władysława Sikorského. V září 2008 obnoví historici z polského Institutu národní paměti vyšetřování příčin generálovy smrti.
„Nic neodporuje hypotéze, že úrazy utrpěl při letecké katastrofě,“ míní lékař Tomasz Konopka. Odborníci totiž na generálově kostře najdou mnohačetné zlomeniny a frakturu lebky, tedy zranění, k nimž dochází při leteckých haváriích.
Tím, proč se letadlo krátce po startu roztříštilo o mořskou hladinu, se ovšem nezabývají.
Řada Poláků si dodnes myslí, že za premiérovým záhadným úmrtím stál Stalin. Nahrává tomu i fakt, že nedaleko vládního letadla „parkoval“ se svým strojem sovětský velvyslanec Ivan M. Majskij (1884–1975), který mohl do nádrže Liberatoru AL523 snadno nasypat cukr, nebo si u něj pohrát s lanky u klapek.