Kodrcání na koňském hřbetu patří do staré doby. Cara Mikuláše II. jeho poddaní častěji vídají pohodlně usazeného na zadním sedadle automobilu.
Ruská šlechta si „drandí“ v autech už od přelomu 19. a 20. století, jenom v carském paláci jsou pořád stáje.
Ne snad že by Mikuláš II. (1868–1918) o vozech se spalovacím motorem nevěděl, ale coby čelný představitel monarchie je k novotám zdrženlivý, a hlavně – jeho první zkušenost s autem dopadla fiaskem.
Jeden z jeho ministrů ho vzal na vyjížďku svým francouzským Serpolletem, ale vůz se během cesty porouchal. Mikuláš si ale k autům cestu přece jenom najde.
Zásluhu na tom má jeho blízký rádce Vladimír Nikolajevič Orlov (1868–1927), který roku 1904 přijede do paláce v luxusním voze Delaunay-Belleville.
Drahý koníček
Mikuláš záhy pověří Orlova, aby nakoupil prvních pár aut pro carský palác, a zároveň si nechá v Carském Sele (dnešním Puškinu) u Petrohradu, kde má letní sídlo, vystavět obrovskou garáž o rozloze skoro 1000 metrů čtverečních.
A rychle přibudu další dvě vozovny, jedna v nedalekém Petrodvorci a druhá při Livadijském paláci na Krymu.
Rozrůstající se carský vozový park čím dál více zatěžuje Mikulášovu kapsu, udělá z něj proto majetek státu, čímž dosáhne toho, že ho bude napříště plně financovat stát, a nikoli on.
Rozjezd na vzduch?
Jaká auta Mikuláš vlastní? Ačkoli preferuje kabriolety, jedním z největších skvostů jeho sbírky je čtyřmetrový Delaunay-Belleville 70 SMT. Francouzský výrobce zkonstruoval vůz přímo na zakázku pro cara a pouze ve čtyřech kusech.
Mikuláš za něj zaplatil 30 000 rublů. Za tu cenu získal vůz, který se startuje zevnitř kabiny, nikoli zvenčí, jak tomu bylo běžné u ostatních modelů té doby. Díky tzv.
Barbeyho startéru, který funguje na principu stlačeného vzduchu, mohl navíc ujet celé stovky metrů předtím, než bylo vůbec potřeba spustit motor!
Má pásy jako tank
Mikuláš si pořídil další unikát. Zakoupil Mercedes a nechal ho upravit tak, aby se s ním dala bez problému brázdit i nehostinná ruská krajina. To znamená, že vznikl jakýsi zimní hybrid, který má vzadu pásy jako tank a pod předními koly jakési lyže. Často se uvádí, že jde patrně o první off-road neboli terénní vůz na světě.
(Zdroj: HISTORY revue)