Bible je bezpochyby jedním z nejdůležitějších spisů všech dob.
Je tedy logické, že se archeologové z celého světa zaměřují právě na její jednotlivé části a pátrají po místech, předmětech a dalších důkazech, které by potvrdily či vyvrátily jejich pravdivost. Jaké jsou největší nálezy posledních let? A proč kromě úžasu vzbuzují často i mnoho otázek?
Nad městem se vznáší kouř, třeskot zbraní a křik mužů prozatím marně útočících na kamenné hradby mohutné pevnosti. Výpady na dobře bráněné pozice se zatím míjí účinkem. Ne nadarmo se říká, že jsou Jebusité za hradbami pevnosti nedobytní.
Vzduchem létají šípy a v bojovém ryku zaniká křik desítek a stovek zraněných a umírajících. Když už se zdá, že bude útok zcela odražen, houf útočníků se náhle objevuje v samotném nitru pevnosti, kde začíná dlouhými noži a oštěpy rozsévat smrt a zkázu.
Obránci jsou zaskočeni a začínají panikařit. Velitel dává rozkaz k nové vlně útoku, která se přelije přes hradby jako mořská vlna přes útes. Je dobojováno.
Král Izraelitů David slavnostně vjíždí do své nové pevnosti, kolem které se rychle rozvíjí město dnes známé jako Jeruzalém. To všechno se odehrálo kolem roku 1000 před naším letopočtem.
Vodní šachta sedí
Už v době slavného izraelského krále, kterého Bible líčí jako Hospodinem pomazaného panovníka, byla prý údajně dobytá pevnost 800 let stará.
Biblická Samuelova kniha, ve které se dočteme o Davidově životě, hovoří o tom, že do dobře opevněného města se vojáci dostali vodní šachtou.
Před dvěma lety vystoupil před veřejnost izraelský archeolog Eli Shukron s tím, že pevnost krále Davida v Jeruzalémě objevil. „Toto je pevnost krále Davida, Sionská citadela, kterou vzal král David Jebuzitům.
Celé místo perfektně odpovídá tomu z Bible,“ vysvětluje archeolog, kterého přesvědčily především nalezené úlomky keramiky, určení stáří odkrytých zbytků pevnosti a především nalezení oné vodní šachty, kterou se Davidovi vojáci dostali kdysi do pevnosti.
Potvrzení biblických slov?
Existují i skeptické hlasy, které tvrdí, že se archeologický tým vedený Elim Shukronem nechal zaslepit svým snem. Jedním z největších kritiků je další izraelský archeolog Ronny Reich (*1947).
Podle něj nemáme dostatek důkazů o tom, že jde skutečně o slavnou Davidovu pevnost. „Spojení mezi archeologií a Biblí se stalo v posledních letech velmi problematickým,“ vysvětluje Reich s tím, že Shukron a jeho tým mlží ohledně nalezené keramiky. Některé kusy jsou prý mladší než jiné, což celou zveřejněnou teorii nabourává.