Některým lidem připomíná brouka se složenými krovkami. Má elegantní zaoblená okna a kulatá světla a k jeho přednostem patří i nižší spotřeba paliva. Aerodynamický automobil Schlörwagen se přesto nezačne sériově vyrábět. Podobně jako další futuristické prototypy vozů…
Rozumí architektuře, matematice i technice. Ve všech těchto oborech Američan Richard Buckminster Fuller (1895–1983) neustále posunuje hranice.
V roce 1933 představí světu prototyp automobilu Dymaxion (složenina anglických výrazů dynamic, maximum a tension – dynamika, maximum a napětí).
Aerodynamický vůz ve tvaru dešťové kapky je přes šest metrů dlouhý a vejde se do něj až 11 cestujících. Bohužel na silnici je nestabilní, špatně se ovládá a při nehodě během zkušební jízdy zahyne jeho řidič.
Fuller později zkonstruuje ještě dva vylepšené prototypy Dymaxionu, ovšem sériově se nikdy vyrábět nebudou.
Vejci vadí boční vítr
O stroje se německý inženýr Karl Schlör (1911–1997) zajímal už jako kluk. Po univerzitních studiích techniky s radostí přijímá nabídku pracovat v Aerodynamickém výzkumném ústavu v Göttingenu.
Koncem 30. let minulého století zde začíná pracovat na prototypu elegantního osobního automobilu s minimálním odporem vzduchu.
Veřejnost poprvé spatří sedmimístný Schlörwagen v roce 1939 na autosalonu v Berlíně a dá mu přezdívku „Göttingenské vejce“. Vůz jako z jiné planety je přes čtyři metry dlouhý a asi dva metry široký.
Do sériové výroby se přesto nedostane, protože „byl náchylný na boční vítr, který jej mohl v extrémních případech i vyhnat ze silnice“, vysvětluje současný publicista Aleš Dragoun.
Pojízdná kancelář je drahá
Minivan Stout Scarab z roku 1936 má krásnou proudnicovou karoserii s designovými prvky ve stylu art deco. Vzniká na popud amerického průkopníka moderní letecké dopravy Williama B. Stouta (1880–1956), jenž ho navrhl jako pojízdnou kancelář.
Elegantní vůz také vyniká na svou dobu pohodlným podvozkem, ovšem i tato „vymoženost“ ho značně prodraží. Kvůli vysoké ceně je vyrobeno jen šest (podle jiných zdrojů devět) exemplářů tohoto údajně prvního minivanu v historii automobilismu.
(Zdroj: HISTORY revue)