Šedou socialistickou přítomnost od vysněného západního lesku dělí výloha. Před ní se houfují fronty a veksláci, za ní je vábivý dotek plný zahraničního alkoholu, oblečení, elektroniky, kinder vajíček a intimsprejů.
Importovaný Západ na dosah ruky má jméno TUZEX, a dnes se značka vrací…
TUZemský EXport je fenomén doby. Ostrov přepychu, hutná koncentrace západního životního stylu v materiálně řídkém Československu.
Je to jediné místo, kde se dá sehnat vše, a zároveň jediná síť obchodů, kde se nesmí platit korunami, ale valutami zahraničních měn anebo bony.
Oficiálně se jim říká „odběrové poukazy podniku zahraničního obchodu TUZEX“ a stejně oficiálně se směňují v poměru 1 :
1. Jenže dostane je jenom ten, kdo pracuje v zahraničí nebo v zahraničním obchodu, kde se plat převádí ve valutách na tuzexové konto, a majitel si pak může vybírat buď přepočtené koruny, nebo právě bony.
Kdo se k poukazům nedostane, zbývá mu směnit je u veksláků: 1 bon se ve zlatých 80. prodává za 5 korun (jinak se řídí podle kurzu).
Obchod pro vyvolené
Tuzex funguje na dvou principech: na dovozu a vývozu. Nakupuje zboží z celého světa a pak také zboží od domácích výrobců, kteří ho dělají přímo pro Tuzex. Tehdy se do obchodů nechodí něco kupovat, ale shánět.
Drtivá většina lidí nemá šanci valuty sehnat, a kdo to štěstí má, musí je podle devizového zákona do 14 dnů od jejich nabytí převést na tuzexové poukázky. Tuzexové koruny mají hodnotu 0,50; 1; 5; 10; 20; 50; 100 a 500 TKčs.
Čechoslováci za ně kupují kdeco – západní spotřební elektroniku, potraviny, kosmetiku i auta. Jde o zajímavé modely ze Švédska (Volvo 360GL, SAAB 99), modely z Británie Ford Cortina a Austin Allegro nebo bestsellery 80. let Fiat Uno a Ford Escort.
Lada v roce 1988 stojí 21 600 bonů, Fiat Uno 38 700 bonů, Čechoslováci berou průměrný plat 3 500 Kčs a benzin stojí 8,80 Kčs/litr.
Návrat značky
Jenom v roce 1988 dělal obrat Tuzexu 250 milionů dolarů. V tom roce stojí v celé ČSSR 170 prodejen, kde se prodá na 60 000 televizí, 30 000 videorekordérů a přehrávačů nebo 10 000 osobních počítačů!
Všechno ale padne s rokem 1989. Od 1. července 1992 prodává zboží už normálně za koruny, třebaže to většina lidí ani nepostřehne. V roce 1998 představuje účetní ztráta 120 000 000 korun a v březnu se značka dostane do likvidace. Dnes se značka vrací, ale bude stát na jiném principu.