Znají ho všichni, každý ho někdy ochutnal a mnohým čas od času zachrání život, když se nestihnou naobědvat. Ne všichni však ví, kde se vzal a komu za něj vděčíme, někteří se dokonce domnívají, že je to jen český název amerického hot dogu. Což není.
Historie oblíbené uzeniny sahá hluboko do minulosti. Sumerové v Mezopotámii totiž cpou směs mletého masa, koření a tuku do zvířecích střívek už před 5000 lety. Pochutnávají si na nich ve starém Řecku i v římské říši, ve středověku se vyrábí i v Evropě.
Například historie slavných Frankfurtských párků sahá až do roku 1487 a v roce 1562 jsou při korunovaci císaře Maxmiliána II. (1527–1576) součástí menu slavnostní hostiny…Ve své současné podobě vznikají kolem roku 1850, opět ve Frankfurtu, ale také v dalších městech.

Jak zachránit rukavice?
V 19. století doputují párky z Německa do USA, kde se stanou základem populárního hot dogu. O tom, jak se zrodil, existuje řada legend.
Jistý Antoine Feuchtwanger tvrdí, že nápad pochází od jeho ženy, které se kolem roku 1880 nelíbilo, že zákazníci jejich pouličního stánku nevrací rukavice, které jim poskytují, aby mohli držet horké párky a nespálili se.
Harry M. Stevens (1855–1934) pro změnu vypráví, že ho napadlo rozříznout housku a vložit do ní párek v roce 1901, když mu nečekaně došel voskovaný papír, ve kterém párek zákazníkům podával.
Každopádně je levný a prodává se přímo na ulici, takže se stává favoritem dělníků a řemeslníků, kteří nemají čas vysedávat po hospodách. Šíří se od města k městu a brzy je dostanete na každém rohu, v každém městě, navíc v řadě místních úprav.

Budějovický Pikador
U párku v rohlíku, na rozdíl od hot dogu, přesně víme, kdy a kde se zrodil. Nápad si v roce 1972 přiveze z dovolené ve Španělsku budějovický řezník Václav Masopust jako variantu občerstvení, které viděl prodávat v Madridu.
Vymyslí nejen název Pikador (kopím vyzbrojený zápasník s býky), ale také zařízení k jeho přípravě. To tvoří vana s horkou vodou na párky a kovové rozpékací trny vyhřívané párou, kterými se do rohlíků dělá otvor pro párek.

Za svou iniciativu si Masopust vyslouží nejen titul zlepšovatele roku 1972, 1000 korun odměny, ale také poukaz na týdenní dovolenou v Sovětském svazu.
Mnohem víc ho však dozajista těší okamžitý úspěch Pikadoru u zákazníků, když ho začne v říjnu 1972 prodávat v prodejně U zlatého lva. I on se rychle šíří do dalších měst a po následujících 30 let se stává absolutním hitem.
Než ho z trůnu v říši rychlého občerstvení začnou vytlačovat pizzy, hamburgery, hot dogy, kebaby, gyrosy a další exotika.