Zajímavosti

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánie v Africe se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary, proto je zde postavena 704 kilometrů dlouhá železnice, po které jezdí jedny z nejdelších vlaků světa.

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí s příchodem roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji druhé světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen v neděli 5. března 1961.

Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o dva roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Pro místní je železnice hotovou oázou – bez ní by se jen těžko někam přepravili.

Na vlastní nebezpečí

„Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, dostali jsme poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauritánie, kterou jsme i zrealizovali,“ vysvětluje bývalý ředitel železniční společnosti České dráhy Petr Torhan. Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je však velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů. Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr.

To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Více z Zajímavosti

Jacques-Henri Lartigue: Le Grand Prix A.C.F.

Zajímavosti17.6.2021

Železnice v arktickém ledu extrémní lidské úsilí

Zajímavosti15.6.2021

Malé černé pro Audrey

Zajímavosti14.6.2021

Bizarní daně: Platí se za moč i vousy!

Zajímavosti10.6.2021

Saguaro: Gigant mezi kaktusy

Zajímavosti7.6.2021

Velká letní soutěž časopisu Epocha přichází i v roce 2021

Zajímavosti7.6.2021

Cizinci žijící v ČR se musí pojistit. Desetina tak nečiní a dluží nemocnicím miliony

Zajímavosti3.6.2021

Co zachrání lidstvo? 2,25 miliardy semen!

Zajímavosti3.6.2021

Soutěží o lístky na fotbalové EURO se značkou vivo

Zajímavosti30.5.2021
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo
21stoleti.cz

V pravěku to bez „ostrých...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v...
Rada Magdaleny Dobromily Rettigové hospodyňkám: Nevěrníkům servírujte polévku
epochaplus.cz

Rada Magdaleny Dobromily Rettigové...

Kuchařka Magdaleny Dobromily Rettigové vydaná...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince
epochaplus.cz

Technologie známá „z...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky...
Hlasy z kaple mi zatřely mysl
skutecnepribehy.cz

Hlasy z kaple mi zatřely mysl

Na výletě ke kapli jsem...
Jaká je pravda? Vážně manželku podvádí?
nasehvezdy.cz

Jaká je pravda? Vážně...

Mnoho prožitých...
Petr Stach: Chtěl bych pochopit smysl…
panidomu.cz

Petr Stach: Chtěl bych...

Vojín Dubálek ve filmu Tobruk. Jiří Palach v...
Italský exodus: otázky stále bez odpovědí
enigmaplus.cz

Italský exodus: otázky stále...

Jedním z důsledků druhé světové války byl i masivní...
Na cestě po Rakousku: Když milujete kolo, historii a přírodu…
epochanacestach.cz

Na cestě po Rakousku: Když...

Desítky jezer, stovky...
Křídlová dveřní klasika
rezidenceonline.cz

Křídlová dveřní klasika

Hodí se všude, kde máme na otevírání tohoto typu dveří...
Ředkvičkový salát jako příloha k masu
tisicereceptu.cz

Ředkvičkový salát jako...

Nepropásněte sezonu ředkviček, jsou nabité vitaminy...
Jejich manželství prochází krizí
nasehvezdy.cz

Jejich manželství prochází...

Na mateřské dovolené je sotva...
Již 8. rok v řadě se Hublot stal oficiální časomírou Bol d’Or Mirabaud
iluxus.cz

Již 8. rok v řadě se Hublot stal...

Léto je ideálním obdobím k obnově a...