Historie

Přivedl Gaudí svého prvního zákazníka na mizinu?

Přivedl Gaudí svého prvního zákazníka na mizinu?

„Berenguer pracoval jako negr a Gaudí se jen podepisoval pod jeho díla,“ tvrdí Feliu Elías, hlasitý kritik španělského architekta Antonia Gaudího. Odvážně cupuje jeho díla. Neváhá mistra obvinit z toho, že zneužíval mladé talenty. Ten už se nemůže nijak bránit…

Když bohatý majitel cihelny a výrobce kachliček Manuel Vicens i Montaner roku 1878 zaklepe na dveře mladého španělského architekta Antonia Gaudího (1852–1926) a objedná si u něj stavbu letního bytu v Barceloně v dnešní ulici Calle les Carolines, mladík ještě nemá žádné praktické zkušenosti. Právě získal diplom a má stavět svůj první obytný dům! Čeká ho nelehký úkol. Na malém pozemku uprostřed řady šedivých konvenčních staveb má vykouzlit originální dílo.

Elegantní řešení

Naštěstí se ukazuje, že disponuje obrovskou fantazií a zároveň dokáže myslet prakticky. Zvolí obdélníkový půdorys a stavbu posune do zadní části pozemku, aby zachoval zahradu jako celek. V letech 1883–1888 Gaudí postaví Casa Vicens, dům inspirovaný španělským i arabským stylem se spoustou arkýřů. Vsází na kontrast přírodního kamene, dlaždiček a neomítnutých cihel.

Nedokončil studia

Brána s motivem palmových listů v Casa Vicens ale rozvíří diskuzi, zda se nejedná o dílo Antoniova mladého spolupracovníka Francesca Berenguera (1875–1961). Po Gaudího smrti španělský deník La Veu de Catalunya nařkne architekta, že se podepisoval pod práce svých asistentů. „Obvinění vznesené proti Gaudímu pramenilo z toho, že Berenguer nikdy nemohl podepsat své vlastní návrhy. To ale bylo způsobeno tím, že nedosáhl kvalifikace architekta,“ uvádí vše na pravou míru současný belgický publicista Gijs van Hensbergen. Architektův asistent se oženil a studia nedokončil…

Dlaždičky jdou na dračku

Když doboví kritici, kterým jedinečné Gaudího dílo nedává spát, neuspějí s využíváním mladých talentů, zkusí to jinak. „Rozhazuje peníze. Přivedl Vicense na pokraj bankrotu,“ šíří pomluvy. Za vším je ale nejspíš jen závist, protože architekt se stává u Vicense vítaným hostem a dům svému majiteli naopak přináší další zisky. Gaudí totiž použije k výzdobě budovy jeho bílé, zelené a květované žluté kachličky. Už krátce po dokončení stavby se proto Vicensovy dlaždičky stávají velice žádaným zbožím.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Královský palác v Madridu: Karla V. okouzlila maurská pevnost

Historie17.5.2019

Palác Topkapi v Istanbulu: Ukrývá se v něm zub proroka Mohameda?

Historie15.5.2019

Náměstí Grande-Place v Bruselu: Proč ho Francouzi srovnali se zemí?

Historie10.5.2019

Royal Albert Hall: Stavba, která dojala královnu Viktorii

Historie9.5.2019

Stála hádka o šnaps život 10 000 Rakušanů?

Historie3.5.2019

Historie v číslech

Historie26.4.2019

Kabaret Moulin Rouge: Zdejší kankán si zamiloval i anglický král!

Historie24.4.2019

Londýnský Tower byl postrachem královen i domácích mazlíčků

Historie17.4.2019

Chrámy labužníků: Lidé v nich nakupují maso i vzpomínky?

Historie12.4.2019

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies