Zajímavosti

SUZUKI SLAVÍ 100 LET OD VZNIKU SPOLEČNOSTI

SUZUKI SLAVÍ 100 LET OD VZNIKU SPOLEČNOSTI

V roce 1920 byla založena akciová společnost Suzuki Loom Manufacturing Company. Zakladatel Michio Suzuki tím podnikl zásadní krok pro budoucí expanzi, když svoji dílnu na výrobu tkalcovských stavů transformoval na obchodní společnost. I po sto letech společnost Suzuki zůstává věrná jeho základní filozofii: nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí.

Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Toto umístění není náhodné, Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshu, který je odjakživa japonským centrem inovací.

Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v regionu Enshu už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům. Tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu. Z Enshu tak vedle Suzuki pochází tři další japonské společnosti vyrábějící auta a motocykly nebo třeba celosvětově známý výrobce hudebních nástrojů. Všechny tyto firmy mimochodem začínaly jako rodinné podniky.

Od tkalcovských strojů k dopravním prostředkům

První tkalcovský stav vyrobil Michio Suzuki pro svoji matku. Perfektní funkčnost
a spolehlivost mu dodala odvahu založit komerční dílnu na výrobu stavů. Na jejich vývoji spolupracoval přímo se svými zákazníky, což zvyšovalo reputaci jeho dílny.

Tkalcovské stavy Suzuki byly proslulé technickými inovacemi, které usnadňovaly
a zrychlovaly práci. Michio Suzuki na základě podnětů od svých zákazníků postupně získal tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací. Jeho heslem bylo: „Když zákazník něco potřebuje, musíme udělat vše pro to, abychom naplnili jeho potřeby.“ Tento princip společnost Suzuki vyznává dodnes.

K původně stěžejní výrobě tkalcovských stavů Suzuki postupně přidalo další aktivity: výrobu motocyklů, osobních, terénních a nákladních automobilů, lodních motorů, terénních čtyřkolek ATV, sněžných skútrů a dalších produktů. Prototypy dopravních prostředků vyvíjela již před druhou světovou válkou, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády.

První prototyp automobilu Suzuki proto spatřil světlo světa již v roce 1937. Na získané know-how společnost navázala v poválečném období. Nejprve v roce 1952 uvedla na trh jednoduchý bicykl Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free, následovaný čtyřtaktním motocyklem Colleda. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight.

V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.

Specialista na automobily pro každodenní použití

V následujících dvou desetiletích Suzuki rozvinulo nabídku malých a kompaktních vozů na domácím trhu do komplexního portfolia. Ve stejné době začalo expandovat na exportní trhy na všech kontinentech a sbírat první mezinárodní úspěchy v motocyklových závodech, jako třeba vítězství v Isle of Man TT v roce 1962, kdy Ernst Degner vyhrál s dvoutaktním strojem Suzuki v kategorii 50 ccm. Nejvýznamnější událostí této etapy ale bylo představení prvního modelu s pohonem všech kol v roce 1970. Tím byla založena tradice, která dává Suzuki významnou výhodu proti konkurenci – jako jediná značka na českém trhu dnes nabízí 4×4 ve všech svých modelových řadách.

Suzuki vždy sledovalo trendy a přizpůsobovalo se novým potřebám svých zákazníků. Díky tomu v roce 1988 vznikl další přelomový vůz – Vitara. Lehký, kompaktní a cenově dostupný vůz s pohonem 4×4 stál u zrodu oblíbené kategorie SUV. Vitara je jedním z nejdůležitějších modelů Suzuki dodnes, každá ze čtyř dosud představených generací reagovala na vývoj trhu. Díky tomu patří Vitara mezi nejžádanější vozy s pohonem 4×4 i nejprodávanější kompaktní SUV.

Dalším přelomovým modelem je Suzuki SX4, bezkonkurenční crossover poprvé představený v roce 2006. Právě model SX4 založil kategorii kompaktních vozů s vyšší stavbou karoserie a volitelným pohonem všech kol, která se těší stále rostoucí oblibě, a podobných modelů na trhu neustále přibývá.

Na úspěchy SX4 navazuje jak Suzuki S-Cross, tak nejnovější provedení Vitary, které spojuje tradici modelu SUV s oblíbenými rysy kompaktních crossoverů. Suzuki ale umí nabídnout ještě více: Ignis je jediným mini SUV na trhu a díky tomu se u zákazníků těší mimořádné oblibě.


Stálicí v nabídce je také hatchback Swift, vyráběný nepřetržitě od roku 1983. Jen v posledních třech generacích se celosvětově od roku 2005 prodalo téměř 6 milionů kusů.

Současnost a budoucnost patří elektrifikaci. Suzuki je průkopníkem chytře navrženého mild-hybridního pohonu, který spojuje nejmodernější spalovací motory s kompaktním pomocným elektrickým pohonem. Díky pomoci elektromotoru dosahuje mild-hybrid mimořádně nízké spotřeby paliva bez kompromisů v praktické využitelnosti a bez jakýchkoliv nároků na řidiče. Dnes je na evropských trzích hybridní pohon sériovou výbavou všech modelů s motory 1,2 DualJet a 1,4 BoosterJet.

28 let na českém trhu

Na český trh vstoupila značka Suzuki ještě za existence Československa, v roce 1992. Suzuki nejprve zastupoval nezávislý importér, v roce 1997 vznikla společnost Suzuki Motor Czech, jejímiž podílníky byly sama automobilka a japonská obchodní korporace Itochu. Od roku 2013 obchodní aktivity spadají pod Magyar Suzuki Corporation. V letech 1997 až 2019 vedl zastoupení Suzuki na českém trhu Ing. Václav Lula, od roku 2019 je ředitelem Ing. Tomáš Teufl.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů se za existenci samostatné České republiky prodalo, resp. bylo zaregistrováno přes 59 tisíc automobilů Suzuki. Suzuki je jednou z nejdynamičtěji rostoucích značek, v posledním desetiletí dokázalo své výsledky téměř zdvojnásobit. Zatím rekordním byl rok 2018 s 4 530 zaregistrovanými kusy. Suzuki má aktuálně 29 prodejních míst, která pokrývají celé české území. Pro srovnání v roce 1997 jich bylo jen 10 a dohromady se za rok prodalo jen 420 vozů, desetkrát méně než v současnosti.

Zákazník vždy na prvním místě

Filozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla, a i do budoucna zůstane, snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. K tomu dopomáhá i unikátní skutečnost, že dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho.

K nejdůležitějším produktům společnosti Suzuki patří automobily s pohonem všech kol pro pracovní, resp. univerzální použití. Díky desetiletím zkušeností a milionům spokojených zákazníků patří Suzuki k předním výrobcům automobilů s 4×4 a pohon všech kol nabízí i v tržních segmentech, kde jde o unikátní nabídku bez konkurence.

Suzuki je jedenáctou největší automobilkou na světě, v některých zemích má ale mnohem silnější postavení. Suverénně nejprodávanější značkou je v Maďarsku, kde se také vyrábí modely Vitara a S-Cross. Dominantní je pak Suzuki v Indii, kde dlouhodobě drží nadpoloviční tržní podíl ze všech prodaných vozů v zemi. Totéž platí i pro sousední Myanmar a Pákistán. Dlouhodobě vládne kategorii miniaut „kei“ doma v Japonsku a patří k nejprodávanějším značkám v mnoha dalších východoasijských zemích.

Více z Zajímavosti

Sir Joshua Reynolds: Portrét Lady Worsleyové

Zajímavosti14.1.2021

Golden bridge ve Vietnamu: Boží zázrak v oblacích

Zajímavosti12.1.2021

Nejvyšší vnitřní vodopád světa: Unikát v džungli zábavy

Zajímavosti7.1.2021

Na počátku stála Nobelovka, dnes si termovize razí cestu i do soukromých rukou

Zajímavosti5.1.2021

Lincolnův parťák z divadla: Booth z něj udělá vyšinutého vraha!

Zajímavosti4.1.2021

Vražda sester Grimesových dodnes šokuje Ameriku

Zajímavosti31.12.2020

Žabí muž z Lovelandu: Číhá v lese bájná nestvůra?

Zajímavosti28.12.2020

Lidé ze skla: Pomoc, budou ze mě střepy!

Zajímavosti21.12.2020

Guillaume Duchenne de Boulogne: Gramatika pocitů

Zajímavosti14.12.2020
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Místo Ordinace přijdou Sestřičky!
nasehvezdy.cz

Místo Ordinace přijdou...

Když Nova vyhlásila do světa novinu o konci...
Zámek Hradec nad Moravicí: České Slezsko
epochanacestach.cz

Zámek Hradec nad Moravicí:...

Pokud jste milovníky...
LAMAX Sounder2: Bomba hudebního světa
21stoleti.cz

LAMAX Sounder2: Bomba...

Píšete nám různé dopisy. Mezi ně patří i...
Chtěli se spojit s mrtvým kamarádem. Mladá dívka pak prožila děsivou noc
enigmaplus.cz

Chtěli se spojit s mrtvým...

Smutek, který lidé cítí, když ztratí někoho...
Udírna: Na stůl i do zahrady
panidomu.cz

Udírna: Na stůl i do zahrady

To je opravdu otázka. Udit se totiž dá...
Tip na práci: Dobrou hospodyní doma i u cizích
panidomu.cz

Tip na práci: Dobrou...

Máte celoživotní zkušenost s vedením domácnosti?...
Jak nablýskat gril
panidomu.cz

Jak nablýskat gril

Nechceme vám sahat do svědomí, ale...
Porazit nacisty pomohla mafie! Slavný mafián Lucky Luciano v akci
epochaplus.cz

Porazit nacisty pomohla...

Lucky Luciano se postupně probojoval mezi mafiánské...
Krok za krokem ke krásné postavě
nasehvezdy.cz

Krok za krokem ke krásné...

Pokud chcete chůzí hubnout, bude záležet...
Pro DNA do knihovny
epochaplus.cz

Pro DNA do knihovny

Jak zrychlit a zpřesnit stanovení diagnózy u...
Těšínsko plné kontrastů
epochanacestach.cz

Těšínsko plné kontrastů

A už jste slyšeli o...