Je majestátní, neuvěřitelná a první svého druhu. O lístek se v roce 1912 dožaduje nespočet zájemců. Zatímco 2 223 lidí si ho urve pro sebe, jen 1500 z nich přežije její zkázu.
Jmenuje se Titanic a po více než 100 letech dostane konečně možnost napravit si reputaci.
Projít se po palubě, obdivovat vyladěnou výzdobu i prvotřídní servis, je sen snad každého filmového fandy a milovníka adrenalinu.
Spatřit místa, kde si bohatá Rose a chudý Jack dávají dostaveníčka ve filmu Titanic (1997) už nemusí být jen přáním, tajně zapsaným do deníčku.
Australský miliardář Clive Palmer (*1954) totiž chce tento jedinečný zážitek proměnit v realitu a postavit kopii!
Sen jednoho magnáta
Známý excentrik, který touží po vybudování Jurského parku nebo věrné kopie vzducholodi Zeppelin, znovu neváhá pobouřit svět. A tentokrát zdá se úspěšně. „Miliony lidí sní, že loď uvidí v přístavu, nalodí se a zažije její unikátní majestátnost.
Titanic II bude lodí, s níž se jejich sny splní,“ prohlásí hrdě Palmer. Stavbu proto vezme z gruntu a od podlahy. Gigant o výšce 53 m a délce 270 m, má být totiž naprosto k nerozeznání od originálu. Jediné, co trochu nabere, jsou kila navíc.
Oproti 46 000 tunám, kterými se pyšní původní Titanic, jeho následovník se „vykrmí“ ještě o 10 000 tun víc.
Minulost vs. přítomnost
Neexistuje, aby jeden jediný šroubek nebyl na správném místě. Pyšnit se bude třemi třídami, které pojmou 2400 pasažérů a 900 členů posádky. Ti však nemohou počítat s televizí, Wi-Fi připojením, ani jinými moderními vymoženostmi.
Jako kompenzaci si budou moct plavbu zpříjemnit hazardem v casinu, sledováním filmů na plátně, akčnější typy dostanou možnost ozkoušet třeba tenisové dovednosti.
Minulost se současností se budou rozcházet, jak ve využitém materiálu, který by měl odolat ledovým krám, tak v počtu záchranných člunů i vest. Namísto parního stroje, bude lodi dodávat šťávu dieselový motor. Směr plavby bude hlídat navigace.
Na kolik přijdeš, krásko?
Legenda má být na vodu spuštěna už v roce 2022. Hladký průběh ale projekt rozhodně nemá. Svoji chvilku slávy už jednou prošvihne.
S prvotním nápadem a společností Blue Star Line přichází Palmer už v roce 2012, konstrukci svěří čínské firmě CSC Jinling Shipyard. Kvůli dohadům je však celá záležitost pozastavena a z plavby v roce 2016 sejde. Tentokrát je ale vše na dobré cestě.
Zatímco náklady na stavbu jsou známy a vyšplhaly se až k 600 milionům dolarů, cena lístků je stále ve hvězdách.
Předpokládá se však, že by se mohla podobat těm z Queen Mary II., největší lodi na světě, v níž má lístek do první třídy hodnotu 5000 dolarů (tedy 115 000 korun). Palmer se však už před šesti lety netajil tím, že má společnost na 40 000 zájemců.
Někteří z nich přitom neváhají nabídnout klidně i milion dolarů, jen aby měli jistotu, že na ně lístek skutečně zbude.
Trasa oceánské královny
V rámci první plavby popluje Titanic II nejprve ze Šanghaje do Dubaje, odkud vyrazí směr Southampton. Cíl pak nalezne v New Yorku. Pokud vše půjde jak má, vyzkouší si dvojník i další trasy.
„Bude to skutečně zlatý důl,“ nechá se slyšet Palmer, který by rád, aby loď plula po pravidelné lince. Experti ale jeho nadšení nesdílí.
Upozorňují především na náročnost plaveb v zimních měsících, které je pro lodi tohoto typu prakticky nemožné, ale také na bezpečnostní pravidla, která od dob Titaniku také změnila kabát. Podle nich jde tedy o senzaci, která po první plavbě opadne.
(Zdroj: Shutterstock.com)