Papežští sluhové musejí nejprve hlavu katolické církve nosit v křesle na svých ramenou. Automobil poprvé vyzkouší v roce 1930.
Za první oficiální papežský automobil je považován Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman. V létě roku 1930 dává společnost Daimler-Benz k dispozici papeži Piovi XI. (1857–1939) vylepšenou verzi tohoto modelu.
Kromě toho, že je auto o něco delší, než běžný model Nürburg 460, je také doplněn hedvábnými koberci a propracovanými reliéfy v podobě holubic.
Na Svatého otce tehdy udělá obrovský dojem a poté, co se v něm projede vatikánskými zahradami, o něm básní jako o zázraku moderní techniky. Od té doby jeho výrobce daruje Vatikánu více než desítku dalších aut.
Za věřícími v nosítkách
Ale i když se během 20. století v papežské garáži střídají automobily a stále více se zaplňuje, na populární papamobil si hlava katolické církve počká až do konce 70. let.
Do té doby se pro přepravu papeže při setkání s veřejností využívá historicky daných nosítek – extravagantního křesla zvaného sedia gestatoria, které nesou na ramenou 12 uniformovaných lokajů.
Tato tradice je nakonec opuštěna po smrti papeže Pavla VI. (1897–1978). Od té doby se papamobil stává způsobem, díky kterému se papež může setkat s lidmi, když cestuje ulicemi měst po celém světě.
Když papež Jan Pavel II. (1920–2005) uskuteční v roce 1979 první návštěvu rodné země od svého zvolení, projíždí mezi polskými věřícími lehce upraveným polským nákladním vozem FSC Star.
V roce 1980 je společnost Mercedes-Benz pověřena výrobou modelu na míru. Je vybrán model 230G a je připraven právě včas, aby jej papež mohl použít pro svou první cestu do Německa.
Luxus ve vatikánské flotile
Po atentátu na Jana Pavla II. v roce 1981následuje doplnění neprůstřelného skla a dalších bezpečnostních prvků. Takto upravená vozidla mohou vážit až 3 tuny. Auta ve vzhledu akvárií používají jak Jan Pavel II., tak také Benedikt XVI. (*1927).
Ten od roku 2007 jezdil především vozem Mercedes G500 anebo menším SUV ML430 se speciálními úpravami. V papežské flotile se během několika desetiletí objevily různé značky, i modely jako třeba Cadillac DeVille či Ferrari Mondial.
Celkem šlo o více než 50 automobilů, které jsou ve své době vždy vrcholem luxusu a moderních technologií.
Ve jménu bezpečnosti
V papamobilu najdete výkonný klimatizační systém. Bodová světla po stranách, na podlaze a ve střešním prostoru zajistí, že je hlava katolické církve pro věřící viditelná i po setmění.
Celé vozidlo je vyrobeno jako odolné proti všem možným nebezpečím, boční části jsou opancéřované a spodní část je odolná i proti výbuchu. Pokud by došlo k nejhoršímu, papežovo oddělení má vlastní přívod kyslíku.
Ten do svého prostoru vstupuje zadními dveřmi, poté sedí na křesle z bílé kůže se zlatým lemováním. Je využíváno hydraulických zvedáků, aby byl pro davy věřících lépe viditelný. Přední sedadla vozu jsou obsazena ostrahou a samozřejmě řidičem.
I když se při projíždění kolem davů pohybuje opravdu hlemýždím tempem, papamobily jsou schopny v případě potřeby vyvinout značnou rychlost.