Inženýr Alexej Pažitnov (*1956) původem z Ruska si v roce 1984 krátí dlouhý čas hrou pentomimo. Na papíře má podobně složené kostičky, které známe z displejů budoucí populární digitální hry.
Hlavolamy na papíře Sašu ale nudí, proto hodí kostičkové útvary do počítače, který je rozpohybuje. Stačí málo a Tetris je na světě.
Je mu 28 let, když 6. června 1984 představí jednoduchou hru, jejímž úkolem je na sebe poskládat kostky různých tvarů.
Nepředvádí je na malých krabičkách, Tetris má svoji premiéru v sovětském počítači Elektronika 60. Dočká se uznání, ale že by se lidi předháněli, aby hru rozšířili do světa, to ne.
Až za dva roky přijde kolega Vadim Gerasimov (*1969), který Pažitnovi pomůže hru přepsat na rozšířenější model počítače IBM PC. Tetrisu si všímá víc lidí, proto jej protlačí na slavný veletrh v Las Vegas Consumer Electronics Show.
Právě tady v roce 1988 zaujme představitele společnosti Bullet-Proof Software Henka Rogerse (*1953). „Geniální!
Prosté, a přitom se od toho nemůžete odpoutat,“ je Rogers nadšený a usiluje o to, aby mohl ruský výmysl šířit v Americe právě on. Za rok sklízí dolarové ovoce v řádech milionů.
Všechno spolkne Sovětský svaz
Co ale mezitím Pažitnov v Sovětském svazu? Má pech právě kvůli režimu, ve kterém žije. Veškeré výdělky za licenci a práva přistávají v pokladně státního gigantu, dokud se nerozpadne.
Pažitnov se ale ještě před jeho zánikem stěhuje do Spojených států, kde začíná pracovat právě u Bullet-Proof Software. „Byl to úplně jiný svět. Netušil jsem, co všechno se dá jinde koupit,“ svěřuje se Saša, že byl po příjezdu do USA jak v Jiříkově vidění.
Za půl roku za ním přijíždí i manželka Nina se dvěma syny a všichni čtyři startují novou epochu života, která v Americe trvá dodnes.
Perou se o něj elity
Šuškanda pracuje rychle. Když se počítačová konkurence dozví, že v USA je ten Rus, co vymyslel hru padajících kostek, začnou se o něj přetahovat. Nakonec vyhrává samotný Microsoft, pro který Alexej Pažitnov vymýšlí nové hry.
Na dluh za Tetris ovšem nezapomíná, v roce 1996 se mu konečně podaří na něj získat práva. Založí si vlastní firmu Tetris Company, pod jejíž hlavičkou vznikají dodnes nové a nové hry. Na svoji společnost začne mít plně čas až v roce 2005, kdy opouští Microsoft.
Ten v té době dává stranou klasické hry a soustředí se na vymakanější Xboxy. „To mě nebralo,“ usmívá se konzervativní Pažitnov, který potřebuje ve hře logiku a ne bezmyšlenkovité střílečky. „Mozek musíte cvičit neustále,“ říká a tomuto heslu je věrný dodnes.
Ráno vstane, zacvičí si, musí si vydřít mince ve všech mobilních hrách, a pak pracuje. Večer si dá pár temp na tenise, někdy si zahraje nějakou hru. Nejradši má ale tu kostičkovou, které se na světě dodnes prodalo asi 170 milionů kusů.