Elektromobilita je budoucnost, tvrdí mnozí. Budoucnost to však nemusí být bezvýhradně růžová. V čem tkví úskalí elektromobilů?
Chcete elektromobil? Připravte se na propad z ceny až na 70 %
Elektromobily představují ekologický druh dopravy, který zažívá boom. Nadšení však není jen otázkou ekologického smýšlení.
Soudobé vozy jsou schopny už nabídnout špičkovou výbavu. Běžně jsou v ní obsažena litá kola.
Za minimální příplatky můžete navíc získat vzhledové pakety, které obsahují mimo jiné i vzduchový podvozek nebo sportovní pružiny.
Ani luxusní výbava však automobil neochrání před drastickým propadem hodnoty. A elektromobily jsou na tom suverénně nejhůř. Podle průzkumu, se kterým přišla společnost Bähr & Fess Forecasts GmbH, ztrácí elektromobil do 4 let dokonce 70 % své hodnoty.
Podle statistik nejlépe uděláte, pokud si pořídíte Seat Mii, Škodu Citigo-e nebo VW e-up! K podobnému závěru došel i web ISeeCars. Podle tohoto portálu ztratí elektromobily na ceně v průměru 52 % do 3 let. U běžných automobilů je to „pouze“ 39 %.
Web navíc přišel s informací, že k vozům, které jsou na tom co do zůstatkové hodnoty lépe, patří i značka Tesla.
Elektromobily ztrácejí na hodnotě, servis to nezachrání
Proč tomu tak je? Jako hlavní důvod se uvádí primárně obava motoristů z opotřebení baterie a ztráty její kapacity. Druhým problémem je i překotný technický vývoj, kvůli kterému budou na trhu s ojetinami současné elektromobily v čase silně zastaralé.
Motorista tak vzhledem k pořizovacím cenám elektromobilu přijde o vysokou částku v řádech stovek tisíc korun. Nijak situaci přitom nezachrání ani levný servis, kterým se elektromobily právem pyšní.
Čísla hovoří zřetelně. Budeme-li počítat nutnost servisu po ujetých 150 000 km nebo 5 letech, dostaneme se k zajímavému srovnání:
Za autoservis se Škodou Citigo v elektrické verzi zaplatíte podle dat, která připravili přímo zástupci tuzemské Škodovky, 12 665 Kč.
Benzínová alternativa oproti tomu přijde na 38 106 Kč.
Ne všechny elektromobily na tom jsou tak tragicky
Někteří odborníci však pesimismus mírní. Podle nich se ceny elektromobilů odhadují jen velmi obtížně. Způsobeno je to tím, že automobily jsou dosud na trhu jen velmi krátce, navíc se jich zatím v tuzemsku mnoho neprodalo. Ztráty by proto nemusely ve výsledku být tak dramatické.
Podobný názor sdílejí i odborníci v tuzemsku. Na toto téma promluvil například Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti Safo Central Europe. Ta v tuzemsku zastupuje přední evropskou síť pro prodej ojetých vozidel BCA Group.
Hájek konstatoval, že snižování hodnoty je u elektromobilů dnes již nižší při porovnání vozidel s naftovými motory. Zároveň dále prohlásil, že se elektromobily už vozům s benzinovým motorem přibližují.
Odvolal se taktéž na již vzpomenutou Teslu, která je na tom co se týče zůstatkové hodnoty i dle českého experta lépe než vozy s motorem spalovacím.