Představte si, že jedete ve svém elektromobilu, jehož pohon z větší části obstarávají zabudované výkonné solární panely a řídí jej samonaváděcí systém. Víte, co mají tyto tři technologie společného? Trvalo desítky let, než byly uvedeny do praxe.
Energie získaná pomocí solárních panelů
Přeměnu slunečního záření na elektřinu pomocí solárních panelů vyzkoušel poprvé v roce 1883 americký vynálezce Charles Fritts. Slavný fyzik Albert Einstein pak dostal za teorii fotoelektrického efektu v roce 1921 Nobelovu cenu za fyziku.
Nicméně až v roce 1954 se podařilo v Bellových laboratořích vyrobit první použitelné solární články. Výrobní cena ale byla v té době proti elektřině z uhelných elektráren až 100krát vyšší.
Dnes je však solární energie schopna napájet 40 000 000 domácností ve světě. Množství sluneční energie dopadající na zemský povrch je přitom tak obrovské, že by celkovou současnou spotřebu elektřiny pokrylo 6000krát.
Virtualizace dat a cloud computing
Prvními průkopníky byli inženýři z IBM, kteří představili experimentální systém IBM M44/44X založený na sdílení počítačového výkonu už v 60. letech minulého století.
Nicméně počítačová technologie nebyla na takové úrovni, aby byla tato služba pro zákazníky zajímavá.
Až díky neustálému zvyšování výkonu a rychlosti počítačů a také masové oblibě internetových služeb jako Facebook, Skype nebo Twitter, se ale nakonec tato technologie stala páteří internetu.
Dnes již může kdokoli velmi snadno a velmi rychle získat obrovský výkon přesně dle potřeby. Firmám odpadá nutnost starat se o hardware, stačí si koupit přesně tak dimenzovaný výkon, který je potřeba.
Elektrické automobily
Za první elektromobil se považuje vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem roku 1835, tedy 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem.
Ještě na počátku 20. století bylo 40 % registrovaných vozidel na parní pohon, 38 % na elektrický a jen 22 % na benzinový. Nevýhodou elektrických aut ale byl malý dojezd. V tom se daleko lépe osvědčily benzinové modely, ropa byla navíc levnější.
Dnes je situace opačná – cena nafty a benzinu stoupá, zatímco cena elektřiny je nižší. Moderní elektrické automobily začínají konečně mít použitelný dojezd a svůj elektromobil prodává téměř každá velká automobilka.