Vylité mléko v autě? Ten zápach byste nepřáli ani svému největšímu nepříteli. A přesně tento problém řeší v 50. letech minulého století jistý mlékař z New Yorku. „Nejde to ničím odstranit,“ postěžuje si zoufalec chemikovi Juliu Sämannovi.
Pro muže to je výzva.
Půjde se nadechnout nevábného odéru a začne přemýšlet, jak by nešťastníkovi pomohl. Je logické, že puch musí pohltit příjemná vůně. Ale jaká?
Juliu Sämannovi (1911–1999) se vybaví svěží vzduch, protkaný vůní borovicového jehličí v Kanadě, kam utekl z rodného Uffenheimu v Německu. Právě zde mu totiž jako Židovi za druhé světové války hrozila smrt.
Královská borovice
Sämann jako expert na aromatické látky se pokouší jejich vůni nějak uchovat. Když se do prostoru nastříká vůně, vydrží jen chvilku, proto chemik musí nalézt prostředek, který bude vůni do prostoru uvolňovat postupně.
Sämann zkouší různé věci, nakonec mu přijde pod ruku speciální savý papír. Napustí jej právě aromatický olej s akcentem borovicového jehličí a vůni pojmenuje Royal Pine (královská borovice). V roce 1952 tak vzniká první osvěžovač, který si řidič zavěsí do svého auta.
Jak vyroste stromek z papíru?
I když jde o drobný doplněk, každý si ho všimne. Když nastoupí do auta, zavoní mu příjemná vůně, která přebije nejen rozlité mléko, ale i případnou zatuchlost ve vozidle. Stále víc lidí chodí do lékárny v newyorském městě Watertown a touží po novince.
Sämann si s tvarem svého vynálezu hlavu neláme. Jaký jiný vizuál doplňku dát než právě stromek? V roce 1954 si nechává nápad patentovat pod názvem Car-Freshner. Jeho podoba se nemění ani víc jak půl století od svého vzniku.
Jednoduchý papírový kousek zabalený v celofánu a opatřený šňůrkou. Jen přibývají vůně, kterými můžete osvěžit své auto.
Chytrý rodinný byznys
Obyčejný, vonný kousek papíru udělá z rodiny Sämannů miliardáře. Svou slavnou pouť po světě zahájí hlavně v 70. letech minulého století.
V Americe ho znají pod názvem Little Trees, v Německu Wunder-Baum, na jihu Evropy je koupíte jako Arbre Magique. Dokud žije sám tvůrce nápadu, společnost Julius Sämann Ltd. patří jen jemu.
Dnes se o rodinný poklad starají dědicové a „stromečky“ se stále vyrábějí ve Watertownu.
Místo stromku nahá žena?
Vonné stromečky patří ve Spojených státech mezi národní poklady.
Američané jsou na tento vynález tak hrdí, že dokonce přihmouří oko, když s ním řidiči porušují předpisy. V mnoha státech totiž nesmí řidičovu pozornost rušit cokoli, co se houpe na zrcátku, v případě vonných stromečků se ale pokuty nerozdávají.
Stačilo ale málo a ikonické stromky interiéry vozidel vůbec nezdobily. Když Sämann vymýšlí tento produkt, pohrává si s nápadem, že by se v autě mužům spíš líbily spíš tvary pin-up girls, tedy spoře oděné ženy. Stromek nakonec vyhrává.
A víte, která jeho vůně je nejoblíbenější? Vanilka, která vzniká v 80. letech.